Tere, head vaatajad, sedakorda lugejad, mina olen pärastjaanine Kallekas ja uue liiklussaate „Tosool“ neljas saade on alanud. Sedakorda kohtume kirjapildis, kuna ma puhkan Eestist veidi eemal ja mul ei ole füüsiliselt võimalik kaameraga tsikli otsa ronida.
Jaanid läksid muidu kenasti: tervis on korras, jaaniõhtul tina ei pannud ja kogu rõhk läks omavalmistatud šašlõki ja erinevate marinaadide peale, millest võiks pikalt rääkida, aga see ei ole kokasaade, nii et las need asjad olla.
Enne jaani võtsid politseiametnikud minu küsimuses selle Ypsiloni tüübiga ühendust, kes mu saateid siia Ypsilon.ee üles riputab, neil oli omavahel arutelu – politseiametnikel oli mulle paar arusaadavat ja mõistlikku ettepanekut ja kuna nad ei kiununud, vaid olid mõistlikud ja argumenteeritud, on ka minu poolt neil suusõnalistel kokkulepetel käsi all.
Aga teemasse ja täna teemat jätkub. Jaanipäeval puhus 81 liiklejat promillid välja. Sellele järgneval päeval oli neid midagi peale 50 ja täna arutlemegi joobes juhtimise üle.
Aga läheneme teemale seekord joobes juhi seisukohalt, püüame teda mõista ja püüame aidata joobes roolikeeramist harrastaval juhil iseennast mõista. Ehk, et kuna see karistamise meetod ei taha piisavalt tõhusalt toimida, proovime seekord natuke teisiti.
Me kõik oleme kuulnud alkoholist kui tarkade inimeste joogist. See ei pea paika. Teaduskirjanduse järgi on kahte sorti alkoholitarbijaid: ühed, kes tarvitavad seda mõõdukalt toidu juurde, tähtpäevadel, seltskonnas lõõgastuseks, ja siis teised, kes suure tõenäosusega kompenseerivad sellega enda ajukeemia puudujääke.
Alkohol tõstab muuhulgas dopamiini taset. Inimene, kellel on bioloogiliselt madal dopamiinitase, on apaatsem, tunneb vähem rõõmu, väsib kiiremini ja on vähem sotsiaalne. Sellistele võimaldab alkohol korraks endid oma kapslitest välja saada ja endid mõnda aega inimestena tunda. Koos ülejäänud kõrvalmõjudega muidugi, mis alkoholiga tahes-tahtmata kaasnevad. Neile on alkohol nagu ravimiks õnnetuks olemise vastu.