Paljud meist peavad neid tavalisteks inimesteks. Lihtsateks autojuhtideks, kes viivad kaupa ja inimesi teise linna või riiki. Tegelikkuses on see sügavam – vaid Talibani võitlejad ja Afganistani valitusvägede eesrinde sõdurid näevad rohkem verevalmist ja terrorit kui pikamaasõitjad, kirjutab Afganistani korrespondent Farhan Hotak.
Afganistani rekka- ja bussijuhid mängivad riigi majanduses kriitilist rolli, sõites teedel, mis on ühed maailma ohtlikemad. Alati on risk jääda Afganistani armee ja Talibani vaheliste lahingute risttulle või plahvatamata lõhkeseadeldiste ja maamiinide kätte, kontrollpunktides tuleb maksta kopsakat altkäemaksu, olles ise alamakstud, ning sõita tuleb poolikult asfalteeritud teedel. Vaatamata kõikidele ohtudele jäävad sõidukijuhid märkamatuks. Mitmed neist ei jää enam samaks inimeseks, kes nad olid tööle asudes. Nendest jäävad alles vaid inimvaremed.
Suurtükituli, õhupommitamised ning isetehtud lõhkeseadeldised ja miinid, mida on Taliban tee äärde paigutanud, on neid aastatega hävitanud.
Mäletan, kuidas rääkisin ühe juhiga, kes töötas Ahmad Shah Baba bussifirmas. Ma küsisin temalt, kuidas ta end tundis, kui sõitis umbes saja reisijaga pealinnast Kabulist lääne poole Herati linna. “Tead, meil pole palju töökogemust, aga meie kirg on sõitmine, nii et me hakkame seda tööd tegema,” rääkis ta. “Aga see pole kõige parem töö. Mõnikord me sõidame peaaegu teelt välja või sillalt alla, sest teed on katki. Suurtükituli, õhupommitamised ning isetehtud lõhkeseadeldised ja miinid, mida on Taliban tee äärde paigutanud, on neid aastatega hävitanud.” Ta jätkas: “Mõnikord murduvad ja lõhenevad teed veoautode raskete koormate tõttu. Teed pole ka piisavalt stabiilsed, et kanda ülekoormatud sõidukeid. "
Ohates jõudis ta järeldusele: “Me usume, et Jumal kaitseb meid. Oleme siiski tänulikud oma töökohtade eest.” Nende autojuhtide vaprus hämmastas mind. Sõltumata valdavatest oludest – olgu nendeks siis sõda, ootamatud plahvatused, viletsad teed, lõikav külm või talumatu kuumus – sõidavad nad edasi.