Tuletagem meelde üht kandvat episoodi lastekirjanduse kuldvaramust, Astrid Lindgreni “Meisterdetektiiv Blomkvisti ohtlikust elust”. Eva-Lotta on üksinda mahajäetud mõisa jäänud, poisid läksid mõrvapaiga juurde kaarti otsima, Eva-Lotta mängib, et ta on mõisa perenaine, kellel on suur perekond. Ilmub vana Greni mõrvar, Eva-Lotta ei tunne teda ära, too on põhjalikult oma välimust muutnud – aga ristib ta omas mõttes mängust lähtuvalt vanemaks vennaks Klasiks. Hiljem tuleb välja, et mõrvari nimi oli tõepoolest Klas.
Selles klassikalises momendis on lihtne jälgida alateadvuse tööd¹. Eva-Lotta oli näinud võlakirja, millel seisis mõrvari nimi. Ta polnud seda sealt välja lugenud, aga see informatsioon oli mingil latentsel kujul seal – Eva-Lotta oli võlakirja peale ka üsnagi palju mõtelnud, seda otsinud ja nõnda edasi, ehk siis see oli ka fookuses. Nagu me näeme, edastab alateadvus sõnumeid kodeeritud kujul.
Minu tõlgenduses ei ole ka ’vanem vend’ selles loos arbitraarne nimetaja, vaid viide piibli-Kainile, esimesele mõrvarile – piibel on ilmselgelt sõjajärgses Rootsis endiselt piisavalt oluline kultuuriline tekst, et alateadvusel oleks mõistlik selle kaudu oma asju ajada. Ja perekonna kujutamine, selle eesmärgiks oli meelde tuletada, et mõrtsukas *kuulub siiski inimeste perekonda*, hoolimata oma tegudest.
Olukordi, kus alateadvus sekkub, on veelgi. Kellelegi tehakse ülekohut, ta otsustab selle andestada, sest andestamine on voorus ja nii edasi. Olukorra tõde on aga see, et ülekohus on läbi protsessimata ning miski ei garanteeri, et antud ülekohus ei kordu. Alateadvus üritab seepeale probleemi lahendada, tekitades uusi konfliktiolukordi – sisuliselt konfliktiolukorda tagasi pöördudes. Alateadvus on põhimõtteliselt alati abivalmis, aga alati ta ei tea, kuidas seda olla, ning harilikult on probleemi lahendamiseks vaja ka teadliku teadvuse poolset sihiteadlikku tööd ja uurimist, et konflikte lahendada. Vastasel korral on tulemuseks lihtsalt see, mida me nimetame „konfliktseks inimeseks”.