Youtube on omamoodi teatmeteos, milleta enda sõnutsi ei saa ka nüüdisaja suured teadlased. Kui meil tuleb soov ise autol esitule pirn ära vahetada, piisab tihtipeale sellest, kui lüüa otsingusse masina mark, aastaarv ja toimingu nimetus ning vajalikud tööriistad, -võtted ja -protsess rulluvad su silme ette. Kui tuleb isu vaaritada ehtsat Usbekistani pilaffi või Malaisia kanakarrit, on asjad sama lihtsad – sul on maitseainete nimekiri ja pole midagi lihtsamat, kui segada nendest video järgi kokku oma elu esimene karripasta.
Sama on lastega – sibelevad jalus ja pole aega nendega mängida. Youtube on täis lastele mõeldud sisu! Rõõmsad Youtube'i lapsed mängivad tema eest, peletavad igavust laulu ja tantsuga. Ja mitte ainult – vaid paari kliki kaugusel on hariduslik sisu, laps on siiralt uudishimulik, teadmistejanuline, ta õpib sealt! Näiteks seda, kuidas puust kaika abil Kambodža džunglisse onni ehitada.
Küsimus, mis ühelt poolt meid kui lapsevanemaid, kuid ka kunstnikke ja kirjanikke sotsiaalsete nähtuste uurijatena huvitavad, on selles, mida ta sealt veel õpib? Kui aus igapäevaseks tapeediks muutunud meelelahutuslik Youtube'i sisu oma vaataja suhtes on?
Miks see meid huvitab? Me täiskasvanud oleme märkimisväärse osa vabast ajast sellel kanalil kinni. Kogu maailm on selle vahendusel otsekui peo peal: kauged eksootilised paigad, kuhu enda jalg võib-olla et mitte kunagi ei satu, eksootilised eluviisid... Me oleme sama uudishimulikud kui meie lapsed, ainult selle vahega, et meil on (loodetavasti) elukogemus ja me suudame tõe ja ebatõe vahel vahet teha.
Järgnev (ja sellele playlist'is järgnev ja sellele omakorda järgnev) video on Kambodžast. Ekraanil sibavad pisikesed tumedad poolpaljad mehed võrratul džunglitaustal. Kambodža, see oli see Pol-Pot ja punased khmeerid! Tollase poliitilise režiimi ajal tapeti seal ligi 1,5 miljonit inimest, nüüd on seal kõik hästi, riik on turismile avatud, mudas plötserdavad tüübid oma rahulolevate nägude ja olekuga otsekui kinnitaksid seda.