Sõja ning sellele eelnenud energiakriisi tuules on korraliku ralli üle elanud ka erinevate autokütuste hinnad. Igapäevased sõnumid uutest hinnarekorditest ning kütusemüüjate uimasus maailmaturuhindade langemisele reageerimisel on ettevõtlikumad inimesed lahendusi otsima pannud.
Ypsilonile laekunud vihje kohaselt on nutikamad nendest võtnud kasutusele tavalistes poodides müüdava kassiliiva, mida absorbendina kasutades on võimalik erimärgistatud diiselkütus (kütus, millele on eristamiseks lisatud spetsiifilist värvainet ning millele rakendatakse väiksemat aktsiisimaksu) värvainest puhtaks pesta ning selle abil ühtlasi ka ca 30 senti liitri hinnast maha loputada. Mis siin pikemalt mõelda – tuleb järele uurida. Kas tõesti on meil tekkimas olukord, mil lisaks jämesoolale ja tatrale kaovad varsti kaubandusvõrgust ka meie nurruvate lemmikute liivakotid? Kui reaalne on, et juba praegu vurab meie liikluses põllumajanduse ja kalanduse tarbeks soodsama maksumääraga kütusega täidetud dislapassatipark, mis varsti meid kõiki riiklikult vaeseks teeb?
Olga Pihl, Tallinna Tehnikaülikooli põlevkivi kompetentsikeskuse labori juhataja sõnas, et temal puudub otsene info erimärgistatud kütuse puhastamise kohta, kuid nende tehtud katsed põlevkivi õli puhastamisel, kombineerides teatud temperatuure, rõhku ning bentoniiti, näitasid korralikke tulemusi, muutmata samal ajal kütuse muid omadusi.
Eesti Keskkonnauuringute Keskuse kütuselabori juhataja Artur Gornischeffi sõnul pole tema jaoks tegemist mingisuguse uue infoga. «Värv, mida on kütuses vähe, jääb absorbenti kinni ning kütus muutub puhtaks, see ei pea sugugi kassiliiv olema.»
Seda, kui palju kütuse muud omadused taolise töötlemisega kannatada saavad, ta otseselt kommenteerida ei osanud, kuid pidas seda tõenäoliseks. «Samamoodi korjab absorbent endasse ka muid aineid, loomulikult,» lisas Gornischeff.
Võtsime ühendust ka Maksu- ja Tolliameti vastava valdkonna spetsialistidega, kes kuulates meie küsimused ära, ei olnud valmis meid ka n-ö off-the-record nõustama ning suunasid meid ameti kommunikatsiooniosakonda, kuhu saatsime küsimused kirjalikult. Artikli ilmumise ajaks* ei olnud sealne meediasuhete spetsialist ametnike pingelisele graafikule ja meie pöördumise madalale prioriteetsusele viidates veel valmis vastama. Nii ei oska me hetkel kinnitada ega ümber lükata võimalikku erimärgistusega autokütuse väärkasutamise sagenemist. Küll aga kinnitasid anonüümseks jääda soovivad rekkamehed Ypsilonile, et n-ö sinisega ringi vuramine olevat viimasel ajal üpriski levinud ning mingit erilist kontrolli nad märganud ei ole. Pigem olevat probleemiks see, et erimärgistatud kütus ei ole talvistes oludes nii töökindel.