Artiklisarja eelviimases osas räägime alustuseks taaskord rahalistel teemadel aga mitte pikalt, sest meie jutuajamine viib meid üsna pea võrdlema aafriklaste ja eestlaste usulist käitumist. Juttu tuleb ka uskumisest ilma ühtegi kogudusse kuulumiseta ja sellest kas eestlased võiksid hiisi mujale maailmas rajada.
Toimetusest tuli ka teine küsimus, mis on finantspoolega seotud: «Läänemaailmas on maksukoormus tunduvalt suurem kui kolmandas maailmas. Kus meie loodame riigile, loodetakse seal Jumalale. Kas läänes on riik asendamas Jumalat ja kui jah, siis kas see on paganlik Jumal? Selline, kellega saab kaubelda, keda saab petta ja kellelt saab stuffi nõuda? Jahve/Allahi/Jehoovaga ikka naljalt ei kauple, suht vaidlustamatu autoriteet. Aga riik on nagu selline kratt – skeemitad midagi teeristil ja saad vastu, nõuad, et ta parandaks su turvatunnet, varalist ja hingelist seisundit.»
No ja siis tuleb maksuamet ja võtab kõik ära!
[Naerame]
Täpsustuseks võin öelda, et küsimus tuli inimeselt, kes on mõnda aega Ida-Aafrikas veetnud ja kes religioosse inimesena tundis seal, et riik on lihtsalt nii õhukene, et Jumal on palju lähemal kui siinmail võimalik. Olen ise Keenias olnud ja võin kinnitada religioosset üleküllust sealkandis. Aga rääkides nüüd läänemaailmast, on see riik siin paganlik jumal siis?
No ma ei tea, tähendab, see sõltub nagu…
On riik üldse jumal?
Ma siiski näen riiki inimkooslusena, mis mingeid asju peaks tagama. Näiteks seesama turvatunne erineval tasandil. Ja ütleme nii, et riik annab teatud õigusraamistiku.
Et sinu jaoks riik ei ole veel müstifitseerunud-manifesteerunud nii kaugele, et oleks eraldi monstrum?
Ei, minu jaoks küll ei ole. Ma tean küll inimesi, kelle jaoks see võib omandada müütilis-müstilisi mõõtmeid. Aga kui sa vaatad võib-olla teisi riike, ja ka teisi kogukondasid, siis religioonil üleüldiselt ja ka nendel usulistel ühendustel on täita teistsuguseid funktsioone, seda küll.