Alates 5. maist ilmub Ypsilonis järjejutuna Madis Nõmme artikkel Jäälahingust. Koondpealkirja «Kes lasi tõde jälle sedapidi paista?» all püstitab ta hüpoteesi, mis võimaldab senisele käsitlusele üsnagi muhe-alternatiivselt otsa vaadata.
Esimest episoodi loe SIIT.
Teed olid keskajal pikemad kui praegu II
Tõnu Raid on põhjalikult uurinud liikumiskiirust tollastel teedel. Tema hinnangul võis ratsamees läbida päevas maksimaalselt 50–60 km, kusjuures tegemist oleks kiirkulleriga. Hobuvankriga liigeldes võis päevas läbida maksimaalselt 25–30 km. Ilmselt saaniga läbitaks tee veidi kiiremini. Tuleb silmas pidada ka seda, et teid, nagu me neid oleme harjunud endale ette kujutama, tollal ei eksisteerinud. Olid välja kujunenud liikumissuunad, mis ühendasid olulisi sihtpunkte. Samuti sõltusid teed jõgede ületuskohtadest.
Retkel oleva sõjamehe hobune võib söömata olla parimal juhul kogu talvise päevase valge aja. Aga siis tahab ta süüa – seega peavad heinad olema käepärast.
Sõjasalk võis vajadusel ka tsiviilisikutelt heinu rekvireerida. Kuid sellel on omad võimaluste piirid ja eriti kriitiliseks muutub olukord tsoonis, kus vastane juba rüüstamas käinud on. Ehk ettenägelik väepealik liigub koos varudega.
Loogiline oleks vist arvata, et piiskopi vasallide kokkukutsumine tähendas seda, et tuldi kohe koos oma moonaga, mis tähendab, et tulijaid oli mõtet kutsuda kogunemispunktist, näiteks Tartust, mingisuguse teekonna kauguselt. Kusjuures lepiti kokku kogunemispäev ja -koht. Näiteks kui plaaniti teele minna kolme päeva pärast, siis polnud mõtet kutsuda neid, kelle mõis asus sellest ajapiirist kaugemal.
Sõjavoor pidi liikuma enam-vähem ühtlase kiirusega ja nagu eespool selgus, on see umbes 25–30 km päevas. Ühtlasi seab see väga selged ajalised piirid kampaania liikumiskiirusele. Kõigepealt pidi info venelaste tegevuse kohta jõudma staapi (nt Tartu). Staabis peeti nõu, võeti vastu mingi strateegiline otsus ja sellest otsusest lähtuva suunise saanud kullerid saadeti teele. Nemad liikusid tõenäoliselt kiirusega kuni 70 km ööpäeva jooksul, kusjuures teel pidi olema võimalus hobuseid vahetada. Sõjasalkade kogunemise kiirus sõltus vooridest, kusjuures rusikareegel sai olla see, et lähemad tulijad jõudsid kohale üsna kiiresti, teekond võis võtta ainult ühe päeva ja sel juhul polnudki otseselt vaja liikuda koos vooridega. Kaugemalt tulijatel nii libedalt ei läinud, nende hobused vajasid vahepeal söömis- ja puhkeaega ning absoluutselt kõik tulijad olid seotud vajadusega öösel kusagil magada. Ausalt öelda ei kujuta seda isegi ette, mil viisil see toimuda sai. Kusagil tarepõrandal hunnikus? Miks mitte. Ree peal heinte sees-all? Plusskraadidega võib-olla isegi võimalik.