L, 1.10.2022
LIIKLUS ⟩ Kuidas sa päris kindlasti tapad inimese
29.04.2022. Rakvere, Lääne-Virumaa FOTOL: Rakvere kesklinnas justus liiklusõnnetus, avarii, milles põrkasid kokku sõiduauto ja mootorratas. kiirabi viis haiglasse 2 inimest, vigastatut. Lai tänav ja Posti tänav ristmik. FOTO: Marianne Loorents/Virumaa Teataja Foto: Marianne Loorents
Kallekas417
, Elusõidukool
Kuidas sa päris kindlasti tapad inimese
Facebook Messenger LinkedIn Twitter Whatsapp

Kas teile räägiti autokoolis B-kategooria lubade tegemisel midagi mootorratastest? Minule ei räägitud. Räägiti autojuhist, jalgratturist ja jalakäijast, aga mootorratturitest ei kuulnud ma mitte sõnakestki. Aga oleks pidanud. Igal aastal kuuldub auto ja mootorratturi vahelise õnnetuse põhjustanud autojuhi suudest: «Ma ei näinud.» See ei näinud, järgmine ei näinud, ülejärgmine ei näinud. Inimeste hulgas liiguvad jutud – suur osa inimesi on päriselt uskuma hakanud, et neid ei näegi, nad liiguvad nii kiiresti, et neid polegi võimalik märgata. Aga neid ei märgata kõigepealt sellepärast, et autokoolid ei õpeta B-kategooria taotlejatele neid vaatama. Ammugi, et nad üldse olemas on.

Mootorratturid ilmuvad autojuhtide teadvusse liiklusõnnetuste kaudu. Arutute kihutajatena. Jah, muidugi, mootorratturite hulgas on arutuid kihutajaid, nii nagu autojuhtidegi seas, aga valdav enamus õnnetustest toimub siiski tänavakiirustel ja autojuhi äkkipidurdamisel või mootorrattale ettekeeramise tõttu. Kui 30–50 km/h juures juhtunud avarii klassifitseerub autode puhul üldjuhul suuremaks või väiksemaks plekimõlkimiseks, siis 30 km/h juures murduvad mootorratturi käe-, jala- ja rangluud, sealt veidi alla «arutu» 50 hakkavad minema kaelad ja selgrood... Selle peale oskab õnnetuses osalenud autojuht enamast öelda ainult, et ta ei näinud.

Sa ei näinud

Ma ei pea muide üldse arutult kihutama, et sa mind ei näeks. Ma sõidan sinu kõrvalrajal täpselt sinu kõrval ja sa ei näe mind ikka ja reastud mulle tuimalt külje pealt selga. Ca kaks juhtu nädalas. Sa ei näe sellepärast, et sul on oma kulgemisplaan, su silmad on vaheldumisi tagasivaatepeeglis ja eespool toimuvas ning sa ei näe, mis toimub kohe sinu kõrval. Jah, ma saan paremale tõmmata, mis mul muud üle jääb, hädapärast mahume ka kõrvuti ühele sõidurajale ära ja 99 protsendil juhtudest ma klaarin sinu mittenägemise probleemi ära, aga kui juhtub see õnnetu 1 protsent, siis sa ütled jälle käsi laiutades, et sa ei näinud. Ja jätad mainimata, et sa ei vaevunud vaatamagi. Ja kui sa ei näe mind ka siis, kui ma sulle meetri pealt küljeaknast sisse vaatan, siis on vist palju tahetud, et sa märkaks mind siis, kui sa täpselt mulle ette reastud.

Sa absoluutselt ei näinud

Sa tuled vasakult või paremalt ja sõidad tuimalt ette ja sellepärast, et sa ei näe. Kas päike pimestas või oli midagi muud – telefon piiksus, huulepulk kukkus sülle, vahet pole, tulemus on see, et sa ei näe. Kui meie kohtumine saab liiklusuudistes kajastatud, võtab 70 protsenti lugejatest seda paratamatusena, kuna mootorrattaid ei olegi ju nende arutu kihutamise juures näha. Ja autokoolid väljastavad järjest pimedaile lubasid juurde, ilma et neid vaatama õpetaks. Autojuhid otsivad silmadega jalakäijaid ja teisi autosid, mootorrataste olemasolu pole neile autokoolis õpetatud, neid nad silmadega ei otsi ega leia. Siinne kliima muidugi ka tagab mootorrataste tänavalt puudumise oktoobri lõpust aprilli teise pooleni, mil neid tõepoolest ei näe. Ja kui nad siis jälle tänavail on, on meedias pildid külili tsiklitest, täiendatud autojuhi lühikommentaariga, et ta ei näinud.

Kuidas sa päris kindlasti tapad inimese

Oled ju olnud olukorras, kus ülejäänud rivi jõuab foori alt läbi, osad veel kollasega, ja siis kõige lõpus tuled sina, lisad gaasi ning ületad varase punasega ristmiku. Sa hilined, seega ei koonerda ristmiku kiiremaks vabastamiseks gaasiga. Ristmikule jõudes on sul kiirust seal 70-ja-peale kandis. Vasakult varase rohelisega startinud auto sulle ette ei jõua, seda sa tead, selle kiirendamine võtab ju ka mõne hea sekundi, aga mootorratas jõuab... Kergekaaluline tsikkel jõuab sulle kindlasti ette, eriliselt gaasi väänamatagi ning sa sõidad ta külje pealt pilbasteks. Mis sa siis ütled? Ma tean, sa ütled päheõpitult, et sa ei näinud. Kuigi varast punast ju nägid. Kasuta varast punast üle ristmiku sõitmiseks igapäevaselt ja sa tapad kellegi päris kindlasti.

Kuidas sa suure tõenäosusega inimese sandistad või tapad

Mäletad, autokoolis öeldi, et suunatuli pannakse sisse 3 sekundit enne manöövrit. See ei ole väga niisama antud juhis, aga liiga paljud ei pea seda millekski. Kui su suund läheb sisse vahetult enne manöövri algust, ei jõua mootorrattur sellele enam reageerida. Veel hullem, kui sa teed teravaid ümberreastumisi ilma suunda näitamata, on tõenäosus inimestele viga tegemiseks juba ebaproportsionaalselt suur.

Kuidas jalakäija mootorratturi luud murrab

Jalakäija on liikluses eelistatuim. Õigusega, ta on nõrgim ja kõige kergemini haavatav. Jalakäija tunneb oma õiguseid, esimeseks selliseks kohaks, kus jalakäija oma õiguseid maksimaalselt kasutab, on ülekäigurada. Kuna autojuhi ja jalakäia vahel on kerge vimm, esimene pritsib teist aeg-ajalt poriga, teine võib esimese foori juures nuppu vajutades iga kell esimese seisma panna, siis ka ülekäigurada on see koht, kus jalakäija autojuhile oma õigusi sageli bravuurselt tõestab. Jalakäija iseteadev ja ootamatu ülekäigurajale tormamine – tal on ju selleks õigus – tagab selle, et ülekäigurajale lähenev sõiduauto pidurdab oma neli ratast järsult plokki ning tema taga sõitev mootorrattur lendab ees pidurdanud auto tagaluugile.

Mida see, et sa ei näe, inimestele maksma läheb? Väljavõtted biker.ee foorumist

«Reka keeras ette ja labakäes kokku 4 murdu. Sõrmeluud paranesid kiiresti aga nendega mis nukkidest randme juurde jooksevad, siiani jama. Peale laksu olid kolm pikemat sõrme ühepikkused. Metall läks sisse. Peale oppi sõin valuvaigisteid ja lamasin voodis. Kipsi oli kuu aega, peale seda ravivõimlemist 4x nädalas. Keskmise sõrmega vist jääbki jama. Taastumine kestab ja ei teagi, kas saab asja. Tervitused 30 aastat staaziga rekkajuhile, kes ei näidanud suunda ning peeglisse vaadata ei viitsinud.»

«Sain opilaualt maha lõpuks... liikusin otse piki Tööstust ja nägin seda kaubikut suund sees sõitmas plaaniga keerata kalaranda. Veel vaatasime juhiga yksteisele otsa mille peale too otsustas gaasi anda. Edasi tegelesin kukerpallitamisega ja rekka stange alla maandumisega... Hoog oli nii 30-40... Esimene luumurd elus ja kohe vasak jalg 3 kohast katki, lisaks vaagnas mõra ja muud jamad... Selle suve plaanid on nyyd prses...»

Mis see tsikli seljast saadud luumurd siis ära ei ole? Väljavõtted biker.ee foorumist

«Kukkusin õlg ees ja murdsin õlavarreluu, katkine luu sõitis omakorda kapslisse mis oli ka puruks. Tsikkel kukkus selja peale, oli veel kopsupõrutus, tartus lapiti kokku, kirurg ütles, et tema pole siukest puzzlet varem näinud... 2 nädalat peale oppi täispõrgu, magada ei saa, liigutada ka mitte, liiga valus oli. Siit päris endiseks ei saagi.»

«Mul 5 kuud möödas, üks opp veel ees ja pole üldse sellist tunnetki, et käsi kunagi üldse normaalselt liikuma hakkab. Need krdi hulgimurrud ongi sellised, et kas joppab paranemisega või mitte...»

«Üle kahe aasta on nüüd möödas ja pool-logu see käsi nüüd on ja ega paremaks enam ei lähe. Põrutusi ei kannata, külmaga on kohe kanged ja valus liigutada, rääkimata suuremate raskuste tõstmistest. Niiet kellel võimalus, siis jätke see maa külgetõmbejõud proovimata.»

«Mul oli sääreluu plaadiga kokku monteeritud. Mõtlesin, et las olla, et keda ta seal jalas segab ja ei läinud tagasi poole aasta pärast nagu ette nähtud. Aasta pärast hakkas valu tegema ja tuli ikka lasta välja lõigata. Plaat oli luu sisse kasvanud, tükk aega peitliga raiumist, et kätte saada. Tuunitud jalg jäi teisest paar senti pikemaks, aga ega see tsiklis6itu ei sega.»

«Asfalt näkku. Maarjamõisas paigati kulmuluu metalliga, põsesarn mis näokoopasse vajunud sai ka metalliga ja lõualuu tõmmati kahelt poolt kokku. Kymme päeva klambrid suus ja siis akkasin salaja juba närima.»

Nii et sa ei näe?

Ma tean, lisaks ei tee sa paljut muudki. Sa ei jäta varase punasega ristmikule sõitmata. Sa ei veendu vahetult enne manöövrit selle ohutuses. Sa ei pane 3 sekundit enne manöövrit suunatuld sisse, nagu liiklusseadus ette näeb, kuigi see võinuks selle või teise mootorratturi luumurdudest ja taastusravist hoida.

Sa oled tavaline inimene, mitte oma mullis tiksuv lodev ärahigistatud tagumikuvahega jorss, kellel on raske end sixpack'i, televiisori ja oma moori kergelt lainetava kanni vahelisest kolmnurgast väljapoole mõelda. Sa oled suures plaanis okei, ainult su mõtted on, nagu inimestel tihti, kusagil mujal ning keegi maksab selle eest räigelt.

Tagasi üles