Krematooriumitöötajad teavad rääkida, et kui surnupõletusahi sisse lülitatakse, siis kargavat viimsele teekonnale saadetud korraks veel suurest ehmatusest istukile: tohhoo tonti, mis see nüüd veel on! Kes krematooriumi tööd tunneb, see võib ehmatusest, mis isegi surnule viivuks eluvaimu sisse lööb, aru saada küll.
Olgem ausad: surnupõletusahi meenutab ei rohkemat ega vähemat kui põrgusuud, kuhu patused inimlapsed lükatakse, justkui soovides maailma nende maisest koormast vabastada. Me ei taha lasta kadunukesel looduse juhatatud viisil tagasi maa rüppe rännata. Vastupidi, tema keha füüsilist lagunemist tuleb rangelt kontrollida ja reglementeerida.
Seega jääb sõelale eeskätt kaks võimalust. Krematoorium kui tänapäevaselt «ökonoomne» lahendus või siis pakendatakse laip nagu vinnutatud lihatükk hermeetiliselt suletavasse kirstu. See maetakse küll maamulda, aga ilmsel eeldusel, et kadunukest ümbritsev tehiskest laguneb kauem kui sinna suletud inimkeha. Niisiis kas kiire ja kõikeneelav põrgusuu või vähendatud versioon muistsete ülikute hauakambrist. Emma-kumma võimaluse täitumist peavad meie «riismed» ootama hiiglasliku inimkülmiku suletavas sahtlis, külg-külje kõrval teiste anonüümsete kehadega.
Väljamõeldis iseendast
Tajumata oma kehalise olemusega sügavamat seost, siis pole ka põhjust riiklikult reguleeritud matusepraktikates kahelda. Inimene tunneb enamasti oma eneseteadvuse ja ego, samuti nime ja looga suuremat lähedust kui nende abstraktsioonide «anumaks» oleva rakukogumi vahetu kogemusega. Materialistlikust perspektiivist võib aga väita, et keha on õigupoolest ainus «jääv» ja tõeliselt surematu osa meist.
Meie eneseteadvus, keeleline identiteet ja roll ühiskonnas on märksa kaheldavamad kui neile ettekujutustele «elupaika» pakkuv mateeria. Keha on raske, reaalne osa inimesest. Samal ajal ka müstiline ja salapärane, sest suuremat osa selle tööprotsessidest ja tegevusest – näiteks organite tööd või rakkude uuenemist – tajutakse vaid pealiskaudselt kui üldse.