Tänapäeva psühhiaatrias räägitakse üha rohkem sellest, kuidas psühhopaadid ja antisotsiaalsed inimtüübid, kes vastutavad tihtipeale kõige jõletumate vägivallakuritegude eest, on kas sünnipärase või traumajärgse ajuhäirega sõna otseses mõttes haiged inimesed, kelle tegude taga on sundkäitumine, aga mitte vaba valik. Ometi ei soovi laiem avalikkus seda enamasti mõista.
Kurjategijaid koheldakse kui inimesi, kes on langetanud otsuse kriminaalsele teele minna justkui vabatahtlikult, väärides selle eest ühiskondlikku hukkamõistu ja ehk koguni kannatusi. Samas tahaks küsida, et kui tegemist polnud vabatahtliku valikuga, siis kuidas peaksid karistused ja avalik alandamine antisotsiaalset käitumist ära hoidma või ravima? Kui aga karistamise eesmärgiks polegi vägivallategude ära hoidmine ja kurjategijate ümberkasvatamine, vaid ainult ülejäänud ühiskonna õiglustunde rahuldamine, siis kas pole see nõndanimetatud õiglustunnegi teatavat liiki verejanu, mida sotsiopaatilistest häiretest vabad inimesed tegelikult tundma ei peaks?
Juba 1990. aastal linastus Ameerikas dokumentaalfilm «Raevukas laps: lugu väärkohtlemisest» (Child of Rage: a story of abuse), mis tõi vaatajateni tõestisündinud loo adopteeritud tüdrukust, kes hakkas juba varases eas piinama oma nooremat, samuti lapsendatud venda. Filmi jooksul selgub, et tüdruk kannatas juba enne üheseks saamist oma bioloogilise isa pideva seksuaalse väärkohtlemise all, mis eeldatavasti tekitaski konditsiooni, kus traumeeritud laps ei suutnud ümbritsevatega normaalselt empatiseerida. Ta soovis oma vägivaldseid tunge teiste peal välja elada samamoodi, nagu neid varasemalt tema peal välja elati.
Ehkki esmalt puudub tüdrukul teiste suhtes igasugune empaatia, siis muutub tema iseloom peale eksperimentaalset käitumisteraapiat oluliselt. Filmi lõpus kahetseb laps oma endisi tegusid siiralt ning valab pisaraid, meenutades oma vennale põhjustatud valu. Ilma spetsiaalse teraapiata oleks tütarlapse vägivaldsed tungid eeldatavasti aga vaid süvenenud, kasvatades pinnast veelgi suuremale jõhkrusele ja retsidivismile hilisemas tulevikus.