Suured ümberkorraldused Tallinna linnaliikluses on alanud, jalgratas on ka meil pärast rohkem kui 100 aastast võidusõitu mootoritega veokitele järele rebimas, autod on segaduses, otsivad kodu ja kodust väljateed, inimesed on kahes leeris, kuna muudatused nii auto kui ühistranspordiliikluses on katkestanud nende harjumuspärase elurütmi.
Niine tänavast saab nüüd vasakpööret teha ja sedapidi Põhja-Rimisse ostlema sõita, see on hea, mulle kui Kalamaja elanikule teeb see ühe ligipääsetava poe juurde. Suures plaanis valitseb Kalamaja tänavatel nüüd kaos. Põhja puiestee ja Soo nurgal on viimaste päevadega kuuldatavasti kümneid plekimõlkimisi olnud. Üleeile sõitsin sooviga Suur-Rannaväravast Mere puiesteele keerata. Foori rohelise tulega andsin gaasi ja kohe tuli elu eest pidureid vajutada, sest vasakult tulev autodevoog ei kavatsenudki mulle teed anda. Ei andnudki, hea, et silmad lahti hoidsin, ei tea, kas neile näitas samamoodi rohelist või oli põhjuseks midagi muud... Ühesõnaga, tänavatele on korraldatud omajagu ebamugavusi ja segadust.
Mille pärast ei tõmba nina viltu, autode linn teeb esimesi ponnistusi inimeste linnaks saamisel. Olgugi et osa lahendusi tunduvad kaheldavad – kohati on autodelt ruum ära võetud näiteks lihtsalt sellepärast, et võtta –, ei saakski muutusi päris ilma segaduseta sisse viia, liiklusharjumus ei muutu sõrmenipsust ja mugav inimene ei muutu enne, kui talle selleks põhjust anda. Aga prooviks positiivselt vaadata, kuhu meil linlastena muutuda on?
Suletud territooriumid
Põhiosa endi ajast veedame suletud territooriumitel. Nendeks on kodu, aiaga piiratud koduaed, nädalavahetustel maamaja või suvekodu. Töökoht. Lisaks pereauto, mis on iseenesest privaatne suletud kapsel ühest suletud territooriumilt teise pääsemiseks. Auto on mugav, sellel on oma möödapääsmatused, aga autos veedetud suletud aeg on üksindus. Päris õudne oli esimese koroonalaine ajal Tallinnas ringi sõita, inimtühi linn, paar inimest siin seal, ainult autod. Seda, et see ületas taluvuspiirid, väitsid kõik. See oligi. Mis oleks teisiti, kui kordades rohkem inimesi istuks jalgrataste, tõukside ja rollerite seljas või käiks hoopis jala ja kordades vähem inimestega täidetud suletuid kapsleid liiguks nende kõrval? Liiklus, mis pole iseenesest muud kui üks reguleeritud suhtluse vorme, oleks kordades vahetum. Ja linnapilt samapalju talutavam.