Olete te kunagi mõelnud, et misjaoks on teleripuldil need neli kõrvuti asetsevat värvilist nuppu – punane, roheline, kollane ja sinine? Võib-olla olete neid isegi kasutanud ja teate, mis peitub väljendi «teletext» taga? Otsustasime toimetusega pisut nostalgitseda, kaevasime veidi arhiivis ning vestlesime targematega. Tulemus on teie ees.
Tehnoloogia kiire areng on tekitanud olukorra, mil alles paarkümmend aastat tagasi igapäevaselt kasutuses olnud tehnoloogia aegub niivõrd intensiivselt, et vajub totaalselt unustusse. Nõnda, et sellest ei tunne praktiliselt mitte keegi puudust. Iseenesest ei ole see tingimata halb – küllap on uus lihtsalt palju parem.
Täna ei kujuta me keegi enam ette elu ilma online-meediata. Üheksakümnendate lõpus hoo sisse saanud revolutsioon muutis meediamaastikku nõnda, et suuremad väljaanded on siiani otsimas tasakaalu kvaliteetse ajakirjanduse, klikilõksude, mõistliku kasumi ja meediatarbija valuläve vahel. Ometi leiutati online-meedia sisuliselt juba 25 aastat enne online-meedia leiutamist ning see jõudis lugejani teleteksti kujul.
Eestis Teksti TV nime kandnud, kuid mujal teletekstiks kutsutud nähtuse lõi loodi seitsmekümnendate alguses Inglismaal sealne rahvusringhääling BBC. Sisuliselt oli tegemist ühes analoog-telepildiga läbi õhu või kaabli levinud paralleelsignaaliga, mille vastava võimekusega teler uudistemagasiniks muundas. Ehk siis kusagil telekanali kontoris oli klassikaline uudistetoimetus, kes lisaks oma senisele tavapärasele tööle hakkas praeguses mõttes küllaltki keeruliste masinate abil varem tele- ja raadiouudistesse läinud materjale algeliselt kujundatud tekstidena telekatesse saatma.
Inglased olid loodu üle uhked – nähtus mõjus tollal umbes sama revolutsioonilisena, kui üheksakümnendate lõppu jäänud online-uudisteportaalide plahvatus. Uudised jõudsid inimesteni senisest operatiivsemalt ning seniajani peamiselt paberlehest, lineaartelevisioonist või raadiost uudiseid tarbinud rahvas sai korraga hakata teleripuldi abil ise surfama. Ajal, kui personaalarvutitest ei osatud veel undki näha, võisid britid mõnuga umbes paarisaja leheküljeni ulatunud Ceefaxi (tuletis väljendist seeing facts) nimelises keskkonnas ringi kablutada ja endale meelepärast sisu tarbida.