kell on seitse
varsti suletakse kauplused ja poed,
ma olen mitu tundi järjest jälitanud sind
sind võõrast tundmatut ja trammis nähtud tütarlast
neis aastates
kus pole tähtis veel
miks sündisid miks elame,
su pilgus oli teadmine
see köitis mind
Mait Vaik – Kauge tähe valgus
"Good hunting, stalker."
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
Tõde on see, et me oleme aheldatud – aheldatud oma tingimuste, oma ajaloo külge; ning ka tõde ise on aheldatud, me ei saa olla kindlad, mis ta on, kas see, mis me arvame, on tõde, või on ta midagi muud. Hetkelgi ei ole mul maailma kuju osas täit selgust. Olen ma skisosfreenik, või olen ma lasknud psühhopaadil endaga manipuleerida (lahke loaga ning enese hüvanguks), või on toimumas midagi kolmandat, hingede vandenõu? Meile küll meeldib arvata, et teame maailma kuju – ja mingi pilt meil sellest alati ka on – aga nagu Saladuslikus Saares mingid tegelased omavahel rääkisid, ütleme, Bencroft ja Cyrus Smith – kõigest sellest, mida inimesed teavad, saaks küll õige paksu raamatu, aga veelgi paksema raamatu saaks sellest, mida inimesed ei tea.
Aga kust saab alguse käesolev lugu? Neid algusi saaks asetada palju, ning kronoloogiline järjestus... pigem hägustaks asju. Küllap kõik ajaga paika loksub.
Alustame ehk juunikuust '22. Toona olid mu vaimne (aheldatud) ja füüsiline (kehaloom) seisund üpris kesised. Viibisin siis põgusalt (paar päeva, üks öö?) ema juures, miks? Kodus jälle mõni tüli? Loomi hoidmas? Ei mäleta enam õieti.
Igal juhul olin ma samal õhtul sisse lugenud ka esimese peatüki ema suurest auhinnaraamatust ingliskeelses tõlkes. Oli vist mingi plaan seda poliitilise relvana kasutada, 'tea, kas seda enam vaja on – aga enamasti on iga asi üledetermineeritud, paljude põhjustega. Ja kui ots juba lahti on tehtud – lugeda on ju tore. Teeb hingele head. Verele. Tekst on veri ja liha on muld.