Sõda Ukrainas on muutumas meelelahutuseks. Esialgne sõjaäng on viimaste kuude positiivsete arengute tagajärjel lahtunud ning nüüd elab auditoorium sõjale kaasa, nagu nad istuksid amfiteatri tribüünidel. Me näeme kohalikku ajakirjandust, mis on jäänud professionaalseks ja väärikaks, aga samal ajal on tarokalmuse sõjapäevikud võtnud anekdootliku ja jorsistunud tooni – sündmuseid ja arenguid raporteeritakse onuheinoliku kõnepruugiga, raporteeritakse esimesi Telegramist leitud numbreid ning kõike seda enesekindlusega, mida isegi Briti luurel pole. Piir meemi ja uudise vahel on hägustumas.
Kuula mind! Vaata mind! Minult saad kiirema ja parema info! Tundub, nagu oleks faktide kontrollimine minevik. Olevik on reaalsete olukordade meedialavastused. Üldiselt teadvustatud olukord, kuid tagantjärele vaadates tundub, et kuni veebruarini oli see kuidagi talutav.
Käimasolev sõda on toonud meie ette nähtusi, millistega me varem arvatult paljukogenutena pole pidanud kokku puutuma. Või õigemini – milliste üle pole varem pidanud juurdlema. See on esimene täieulatuslik Twitteri, TikToki, Telegrami ja Youtube’i sõda. Midagi ei jää varjatuks, enamus meist on kokku puutunud laipu närivate kutsikate, purustatud peadega sõdurite või kaadritega, milles sõdur raskelt haavatud vaenlasele kuuli pähe laseb.
Konventsionaalse sõja kontekstis on traditsiooniline faktipõhine ajakirjandus uue surve alla sätitud. Konkureerimine julmuseid viivituseta ekraanile kuvava klikipõhisese ärimudeliga on nähtus, mille üle meediaväljaannete toimetustes tõenäoliselt korralikult ajusid ragistatakse. End rahulikuks ja väärikaks jääda sundides püütakse kvaliteediga vastata, headeks näideteks Anton Aleksejev, Astrid Kannel, Jaanus Piirsalu, Margus Martin ja teised kes on sõjakoldest kohapealt reportaaže teinud. Nende töö kõrvuti stuudios analüüse tegevate kaitse- ja välispoliitika ekspertidega kokku on super.
Terve maailm on häid ajakirjanikke täis, aga mõtlema paneb, kas neist piisab võistlemaks lugematute sotsiaalmeediatorudega, olgugi et nende materjalid korduvad kanalist kanalisse, tiktokkeritega, kellest keegi on alati kohapeal ja kel on faktide asemel ämbrite kaupa üle ääre keevat emotsiooni pakkuda. Tugitoolireporteritega, kelle jaoks on sõda edevuse, isikliku populaarsuse, sotsiaalmeediapõhise ärimudeli või kurat teab, mille teenistuses.