Oma hääle leidmine inimese ja elu loojana eeldab valikute tegemist ning nende valikute eest vastutuse võtmist. See vastutus ongi paljuski vabaduse hind ja seda eelkõige isikliku elu kvaliteedi osas. Isikliku ja töise elu piirid võivad aga lootusetult segamini minna ja kuigi seegi on vaba valik, mis kaasosaliste jaoks võib elu lihtsustada, võivad sel siiski olla onupojapoliitilised tagajärjed, mis asetavad kõrvalseisja umbusaldavasse olukorda.
Näen, et sellest on mulle omamoodi kasutegur kujunenud, et ma kunagi ühtegi kollektiivi sobinud pole. Kõrvalseisjana või kaudse asjaosalisena säilib toimuva suhtes vaatlust soosiv perspektiiv. Jah, formaalselt olen ma läbi käinud kõik klassikalised sotsiaalsed kogukonnad, lõpuks isegi ülikooli, aga mida aeg edasi, seda ükskõiksem olen ma kellegagi läbi saamise osas. Seetõttu ei saa ma ka väikestes kohtades elada ja ses suhtes on Eesti väga kahtlane paik, kuhu sündida. Ent ju ma seetõttu sündisin, et sotsiaalsus põhjalikult lahti mõtestada ja selles mõttes on siin, jah, head võimalused. Piisavalt ruumi, et tülitseda, solvata ja olla solvatud, minna lahku ja saada uuesti kokku, ning piisavalt inimesi, kellega leida ühine keel ning näha sedagi, kuidas me teineteisest samas emakeeles sõnagi aru ei saa.
Esimene, mis siin mu eluaja jooksul laiemas plaanis sotsiaalselt silma paistab, on klassiühiskond. Mitte ainult raha mõttes, et ühed saavad täiesti JOKKilt alla seitsme sotti kätte ja teised mitu tonni, kuigi see on fucking haigelt ilmne, vaid ka muudes näitajates. Tasuta kõrghariduse eest olen muidugi südamest tänulik – see on parim võimalus, mida ühiskond naistele pakkuda saab. Ja muide, naised kasutavad seda võimalust rohkemgi kui mehed.
Läheme päris labaselt numbrite peale. Tegelike andmetega tegeleb statistikaamet ning mul on au ja häbi seda infot jagada: magistriõppe lõpetas 2021. aastal 2172 naist ja 1264 meest. Palgalõhe on küll vähenemas, ent korrelatsioonis haridustasemega see olevat ei näi. Raha rahaks – teadmisi ei saa alati finantsiliselt hinnata (minu teada pole Eestis ühtki miljonäri, kes oleks kirjanik, õpetaja või sotsiaaltöötaja), aga mida saab tõepoolest võimaluseks nimetada, on ligipääs infole ja haridusele. Ülikool iseenesest ei tee targemaks, kui sul mingit huvi õpitu vastu pole. Võtta seda kui samasugust ühiskondlikku programmi, mis on lasteaia ja keska jätk, on täiesti mõttetu. Kui eelnevatel tasanditel uudishimu millegi spetsiifilise vastu ei tekkinud, siis mis mõttega ülikooli peale teha?