Kui ma esitan seksuoloog Kristina Birk-Vellemaale küsimuse, kas seks on tabu. Vastab ta küsimusega: milline seks? Järgneb vaikus, kus intervjueeritav laseb oma sõnadel mulle kohale jõuda. Vastan: «Oh!» Ja mõistan, et mu eeldus pidas paika – sellele küsimusele pole ei/jah vastust ning mingi kokkuvõtliku järelduseni jõudmine võib osutuda keeruliseks.
Seks on küll igal pool meie ümber ja inimliigi jätkumiseks vajalik (kuigi varsti võib-olla enam mitte), kuid siiski tekitab sellest rääkimine meis ebamugavust. Ka häbi, ebakindlus, hirm võivad olla tunded, mida seksist rääkimine meist tekitavad. Seetõttu on väga lihtne seksi tabustada. Ja läbi ajaloo on seda palju tehtud. Küll on selle taga religioossed juured – puhtuse kultuur, neitside väärtustamine, seks ainult laste tegemiseks, aga mitte naudinguks –, aga ka ideoloogilised. Näiteks jutt, et näiteks nõukogude liidus «seksi ei olnud/ole». Ja kuigi see väide on otseselt vale, sest seksitakse ikka, olge mureta, siis on sellel ühiskondlikult häbistavad ja allasuruvad mõjud
Kristina Birk-Vellemaa rääkis, et juba nõukogude ajal tegelikult naerdi selle anekdootliku kuvandi peale. «Minu vanaema põlvkond näiteks seksist ei rääkinud, oligi sihuke vaikiv põlvkond pigem. Minu ema põlvkonnas midagi räägiti, natukene midagi juba käsitleti, seksuaalsed naudingud ei olnud päris no-no,» rääkis Birk-Vellemaa. «Aga need teemad ei olnud ka avalikkuses arutletavad, sest sa võid neid privaatsfääris arutada, aga sellises diktatuuris see ei mõjuta nii palju avalikkussfääri või ei ulatu õigemini sinna.»
Pärast nõukogude liitu tuli Eestis teatavasti suur vabanemine. Iseseisvus. Tekkis tugevam side läänega, mille kaudu tuli seks aina enam pilti. Birk-Vellemaa sõnul oli järsku seksi igal pool – ajalehtedes, ajakirjades, plakatitel, teles jne. Aga see portereetud seks oli ühekülgne. Tekkis võitjate kultuur, kus reeglina olid võitjateks mehed. Birk-Vellemaa magistritööst «Tütarlapsest sirgus naine: seksuaalkasvatuse kogemus ja selle mõju seksuaalsele enesekehtestamisele 1971.-1981. aastatel sündinud Eesti naiste narratiivides» selgus samuti, et üheksakümnendatel said meestest justkui subjektid ja naistest objektid.