K, 7.12.2022
WRC ⟩ Neuville on suurem susserdaja, kui arvata osatakse
17.07.2022. Tartu. Rally Estonia 2022 sõitjad. Thierry Neuville. Foto Eero Vabamägi, Postimees Foto: Eero Vabamägi
Y-69
, Kaasautor
Neuville on suurem susserdaja, kui arvata osatakse
Facebook Messenger LinkedIn Twitter Whatsapp

Ott Tänak on maailmameister, see on fakt, aga tuleb tunnistada, et mittekarismaatiline maailmameister. Veidi kurb on WRC telgitaguseid pidi tuhnides järeldada, et sealt vaatabki praegu vastu hallide, igavate ja ilmetute inimeste armee, kellede vahele, okei, on veel mõni üksik karismaatilisem tüüp ära eksinud. Selline hallus ja igavus pole alati autoralli juurde kuulunud – inimesed mäletavad veel Carlos Sainzi intervjuusid, Colin McRae väljaütlemisi ja kes suudaks unustada Juha Kankkuneni kordumatu lauset: «Kiirus oli okei, aga kurv jäi pisut kitsaks.»

Alustame vähemusest ehk neist, kelles veel mingit sära alles on. Lugejal ei ole minuga raske nõus olla, et vana hea Malcolm Wilson mingi ilmetu tüüp ei ole. Lihtsalt uskumatu, missuguse kirega on see mees endale südamelähedast asja ajanud. Sõitjatest pole kuidagi võimalik Sebastiane, nii Ogieri kui Loebi ilmetuteks tunnistada. Ogieri intervjuudest ja väljaütlemistest jääb mulje ülisümpaatsest inimesest. Väike Rovanpera on cool tüüp, talle päriselt meeldib autoga sõita, temas on head ossi kirge. Rovanpera saab lihtsalt sõitmisest oma kätte ja ei pea meedias kõvatama. Mulle sümpatiseeris sõitjana ka Kris Meeke. Korra keeras ta Tänaku sõidu pekki, jäi oma katkise masinaga järgmisele startijale jalgu ja siis pomises, et no mida ta lökutab siis mu selja taga.

Latvala oli sõitjana paras õnnetus: andest tema puhul ei piisanud, ta ei leidnudki oma pedaale üles, üritas kopeerida nii ühe kui teise sõidustiili ning enda oma ei leidnudki. Emotsioonide kontrollimisest tema puhul rääkida ei saanud. Tiimibossina veel näeb, mis temast saab, aga tal on hea auto ja kaks head sõitjat, mis annavad niivõinaa tulemusi ja mis ei tee temast veel kuidagi geniaalset tiimijuhti. Igav tüüp, ajalukku läheb ta mehena, kes oli orienteeritud tulemustele ja ei nautinud seejuures sõitu.

Nüüd aga vaatame hetkel kogu WRC kõige magedamat, vastikumat ja jälgimat venda. Kui väike Solberg Hyundaist kinga sai, mainis ta, et ei saanud ühe tiimikaaslasega eriti läbi, ning meedia pakkus koheselt, et kas jutt pole mitte Tänakust? Ei, jutt polnud Tänakust. Liiguvad jutud, et Solbergidel susiseb midagi Monsteriga, kes võib väikesele Solbile Ford Puma tagumiku alla rentida. Ei välistata ka, et ka Tänakule võib üks Fordi iste alla saada. Kas saab, kas M-Spordi või Monsteri abil, eks näis. Aga kus suitsu seal tuld, vähemalt mingid arutelud on tagatubades olnud, mis ütleb, et Solbide ja Tänaku vahel on kõik okei ja mees, kellega väike Solberg läbi ei saanud, oli Neuville.

Miks ometi? Aga sellepärast, et Neuville ongi nõme ja temaga läbisaamine ongi võimatu. Kas keegi sõitjatest on teda kunagi hea sõnaga meeles pidanud? Ei? Miks? Aga sellepärast, et Neuville pole mitte ainult ilmetu, ta on sinna juurde ka salakaval, omakasupüüdlik ja alatu. Ogier on Neuville'i kohta aastaid tagasi öelnud, et see vingub ja susserdabki alati. Üliviisakas ja vaoshoitud Ogier, kes naljalt kellegi-millegi kohta halvasti ei ütle, sõimab Neuville'i ja Pirelli rehve? Järelikult Neuville ja Pirelli rehvid ka täiesti pasad on.

Sõitjana on Neuville Latvala tasemel, inimesena rott. Latvala oli ainult iseendale nuhtluseks, Neuville on kõigile. Tänaku Hyundaiga liitudes säras ta üle näo, Ott pidi talle Toyotast puuduva tehnilise info tooma ning see pidi Thierryle maailmameistrtiitli kindlustama. Ei läinud nii. Ja kunagi ei lähe ka, midagi pole teha, andest ei piisa. Sel tüübil pole WRC-le midagi anda, pigem mida ta suudab, on selle sarja vaatajale vastikuks muutmine.

Nüüd, Lappi ja Breeni Hyundaiga liitumist kommenteeris Neuville, et ta usub, et nüüd jagavad kõik Hyundai sõitjad samu eesmärke. Hyundais on ainult üks eesmärk: keegi ei tohi Neuville'ist mööda sõita (piltlikult), muidu hakkavad käigukangid pihku jääma ning muu selline juhtuma. Kui sul on täielikust kusikust tiimijuht, mida Julien Moncet oli, ja kui see laseb tiimi siseelu teisel kusikul, Neuville'il korraldada, ongi, nagu on. Oleks karismaatiline Adamo tiimijuhina jätkanud, polnuks Tänakul Hyundaist kuhugile asja olnud.

Tänak oleks võinud Hyundaist säravamalt lahkuda ja Jaapani ralli poodiumil Neuville'ile molli sõita. Aga seda olnuks temast palju eeldada. Selle asemel kommenteeris ta, et ei kahetse Hyundais veedetud aastaid. Seda kurat selle asemel, et see kuradi pihkujäänud käigukang sealsamas poodiumil Neuville'ile hüvastijätuks perse torgata.

Tagasi üles