Oleme pidanud viimastel nädalatel jälgima uudiseid, kus üks Taani-Rootsi kodanik nimega Rasmus Paludan tegeleb aktiivselt «enda kuse sees ogaliku mängimisega». Ideeliselt on Paludani tegevus mõttetu ja tüütu torkimine, oli seda juba 2019. aprillis, kui ta esimest korda Koraani põletas, ning on ka edaspidi. Hetkel on see lihtsalt saanud suuremat vastukaja ühelt riigilt, mis ei taha Rootsit eriti suurte poiste liivakasti mängima võtta. Kuidas võiks ja peaks üleüldse raamatute põletamisele reageerima?
Mäletan selgelt seda tunnet, kui vaatasin esimest korda videot ühest Paludani läbiviidud Koraani põletamisest 2019. aastal. See tunne ei olnud viha ega põlgus, pigem kahjutunne ja seda mitte pühakirja hävinemise tõttu. Vaatepilt ühest jobust põletamas Koraani ja ruuporisse midagi rääkimas ning teda ümbritsevast politsei kaitsemüürist, «vaatemängu» sättimine mingisse valdavalt välismaalastest koosnevasse linnaossa ning nende samade elanike kohaldamine vastuprotestijate rolli – see kõik oli hale ja totter.
Ma küsisin tollal endalt, kas mina kui tolle riigi kodanik oleksin rahul, et väidetavalt sõnavabaduse nimel lastakse üksikindiviidil korraldada ilmselgelt provokatiivne (ent mannetu) performance ja seejärel raisatakse politsei ressursse tolle isiku kaitsmiseks tema enda lolluse eest? Oletame, et mingi tegelane tahaks Lasnamäel Vene lippude põletamise kampaaniat korraldada, üks päev Pae pargis, teine Laagnas ja nii edasi – oleks see kuidagi normaalne või mõttekas tegevus? Kas me peaks saatma politsei ja mupo korda valvama ning silmnähtavat sisejulgeoleku saboteerijat kaitsma? Ei tundu ju mõistlik.
Asjade põletamine on iidne riitus – maagiline hävitamine, et parandada hetkeolukorda ja tulevikku. Kunagi põletasid feministid rinnahoidjaid, «Araabia kevade» algusaegadel pistsid Jeemeni naised nikaabidele ehk näokatetele tule otsa ja hetkel teevad sedasama iraanlannad oma peakatetega. Ühiskondade sümbolistlik sisepuhastus totalitaarsetest ja rusuvatest elementidest tundub sellises kontekstis igati tervislik ja normaalne. Tegemist on kontrollitud kulupõletamisega, mis ei tohiks päädida lauspõlenguga – ilmselgelt tahavad osad naised rinnahoidjaid või peakatteid ka edaspidi kanda ja protestist ei tohiks saada uus kontrolliv jõud. Raamatute põletamine on aga minu silmis midagi teistsugust, midagi suuremat ja hävituslikumat, sest raamatud sisaldavad teadmisi ja nende hävitamine on teoreetiliste võimaluste ja valikuvariantide kaotamine.