Lugesin hiljaaegu lehest intervjuud Ruuben Kaalepiga, kus ta väitis, et ta on etnofuturist. Mulle meenus, et mina olen ka, või vähemasti olin umbes viisteist aastat tagasi, kui me sõitsime koos Kauksi Ülle ja teistega soome-ugri kongressile Mordvas. Aga et etnos on täna mõistena kuum kartul ja Ruuben Kaalep mingite natsiteemadega silma jäänud, tuli mul Kauksi Ülle üles otsida ja üle kuulata.
Ülle, mul on selline ennetav küsimus, et kas ma nüüd etnofuturistina olen nats?
Kindlasti mitte. Etnofuturism on normaalsus. Soome professor Kari Sallamaa ütles, et see on ainus ideoloogia, mille abil on eestlastel ja teistel soome-ugri rahvastel tulevik üldse võimalik.
Äkki olen siis poolnats?
Ei. Etnofuturism on lihtsustatult rahvuskultuuri tulevik. Sina etnofuturistina oled üks rahvuskultuuri kandjatest.
Kuidas etnofuturism sündis?
Nõukogude aeg sai läbi. Tollane kirjandus oli suuresti sümbolistlik, tsensuurist mööda hiilimaks kirjutati ridade vahele. Arutasime Karl-Martin Sinijärve ja Kivisildnikuga, et milline uus kirjandus olema võiks hakata. Ja mitte ainult kirjandus, samamoodi kunst, moekunst, muusika. Leidsime, et loogiliselt selline, mis põhineb Eesti kultuuri aluspõhjale. Meil on huvi oma kultuuritraditsioonidele olemas, kuna rahvana olime me esimesed eurooplased, kes siia paikseks jäid, ongi meil sellele ka õigus. Mõiste etnofiturism ütles välja Karl-Martin Sinijärv. Ja sellele järgnes siis etnofuturismi manifest ja selle tutvustamised. Üheksakümne kolmandast aastast alustas liikumine laienemist teistele soome-ugri maadele.
See võeti omaks?
Jah, algul läks väga hästi, toimusid suured festivalid, näiteks Udmurdimaal. Hiljem Komis lausa hiiglaslikud, aga siis mingil hetkel tabas Venemaa ära, et see õõnestab nende venestamispoliitikat ja Vene globalismi ja need festivalid keelati ära. Korraldajaid hakati kiusama ja üritused muutusid väiksemaks. Siin Eestis sai muidugi oma tegemisi ja loomisi jätkata.