Olen pärit Virumaalt Aburi külast, mis asub Väike-Maarja kihelkonnas, endises Porkuni vallas. Tegelikult on sealt pärit mu isapoolne suguvõsa. Mina sündisin Tartus, elasin linnas 15 aastat ning pärast seda kolisin Tallinnasse.
Aburi küla jaguneb kaheks. Üks osa, nõndanimetatud “suur” küla, jääb Rakvere maanteest Porkuni suunas. Suur-Aburi on, nagu geograafid ilmselt määratleksid, tänavküla. Teine osa, nõndanimetatud “väljatagune”, jäi Pandivere-Kadila suunda. Meie talu asus välja taga. Rakvere maanteele oli sealt poolteist kilomeetrit. Kevadtalvel, kui päevane päike oli tekitanud lumele kõva kooriku, sai mindud ka otse üle välja, mis oli veidi lühem teekond. Väljatagune oli hajaküla.
Talu oli ostnud vana-vanaisa, kui ta XIX sajandi lõpus Peterburi lähedal Gattšina piimafarmis kogutud rahaga Eestisse tagasi tuli. Minu lapsepõlves elasid seal vaheldumisi kaks vanaema, algul isapoolne ja pärast emapoolne. Isapoolset vanaema käsitati põliselanikuna ning temast peeti lugu, nagu oli lugu peetud ka vana-vanaemast, kes pärimuse järgi võtnud ämmaemandana vastu kõik välja taga sündinud lapsed. Olen mõelnud, et näiteks Langemetsade suurtalu pere lugupidamine võis põhineda sellel, et mu vanaisa, kes sel ajal töötas Virumaa prokurörina, päästis pere 1941. aastal küüditamisest. Oma küla inimesed hoidsid kokku.
Kooli ega poodi Aburis enam ei olnud. Kaks korda nädalas tuli suurde külla autolavka, aga kumbki vanaema seal käia ei armastanud. Eriti emapoolne vanaema, kes oli Tallinnast pärit, suhtus külainimestesse teatava võõristusega. Külainimesed ostsid lavkast muuhulgas suurtes kogustes vormileiba, mida söödeti lehmadele. Nii tuli odavam. Inimestele tõid vanaemad toidukraami kas Väike-Maarjast (viis kilomeetrit) või Rakverest (20 kilomeetrit). Mõned toiduained nagu piim, munad, mesi, vahel ka liha, tulid oma külast. Buss käis mööda maanteed umbes kümme korda päevas. Emapoolne vanaema ei teretanud bussipeatuses teisi inimesi, mida loeti ebaviisakaks käitumiseks.