KESKKONNAKIRI Uus-Meremaad laastanud Gabrielle oli «kord põlvkonnas» tüüpi torm

Suur maalihe Tarau orus Uus-Meremaal, mis tekkis tsüklon Gabrielle'i tõttu. 18.02.2023 Foto: George Heard/NZ Herald via AP
Copy

Maailm põleb, upub ja sulab. Aga kus? Seda saad teada Ypsiloni iganädalasest keskkonna- ja kliimauudiste kokkuvõttest. See on kliimateemaline amuse-bouche, sest infot on palju, aga tähelepanu vähe. P.S. Sündmuste nimekiri ei ole ega üritagi olla ammendav.

Esmaspäev, 20. veebruar

Eelmise esmaspäeva hakul jõudis tsüklon Gabrielle Uus-Meremaa Põhjasaare rannikule. Torm oli laastav – seda on nimetatud «kord põlvkonnas» tormiks. Suur vihmasadu viis laialdaste üleujutusteni ja mitmed veekogud tulid üle kallaste. Mitmeid inimesi tuli päästa nende katustelt. Sajad tuhanded majapidamised jäid elektrita ning osa kogukondi jäid ilma igasugusest ühendusest välismaailmaga. Langevad puud kahjustasid maju. Maalihked viisid teisi maju endaga kaasa ja blokeerisid teid. Torm mõjutas umbes kolmandikku Uus-Meremaa elanikest, kuid suurim kahju toimus siiski Põhjasaare põhjaosas.

Tormis hukkus teadaolevalt 11 inimest. Esmaspäeval oli veel üle 2000 inimese kadunud ning umbes 15 tuhat inimest ilma elektrita. Torm võib riigile maksma minna üle kaheksa miljardi dollari.

Allikad: The New York Times, Reuters, BBC

Esmaspäev, 20. veebruar

Kliimamuutuse riskide analüüsist, mille viis läbi XDI, selgus, et kõige haavatavamad piirkonnad asuvad Hiinas. Nimekirja esimesest 20-st nimetatud piirkonnast asuvad 16 Hiinas ja neist mõned on ühed maailma tähtsamad tootmiskeskused, mis on ohus tõusva merevee ja ekstreemsete ilmaolude tõttu. Hiinast väljaspool nimetati ära näiteks Florida. Kõige haavatavamaks nimetati analüüsis Hiinas asuv Jiangsu piirkond, mille tehased ja tööstus panustavad Hiina SKT-st kümnendiku.

Allikas: CNN

Esmaspäev, 20. veebruar

Brasiilias Sao Paulo osariigis on hukkunud üleujutustes ja maalihetes vähemalt 36 inimest ning kümned majad varisesid kokku. Hukkunute arv tõenäoliselt tõuseb. Sao Paulo kohaliku omavalitsuse andmeil sadas seal ühe päevaga alla kuus sentimeetrit vihma, mis on üks suurimaid koguseid selle ajavahemiku kohta Brasiilia ajaloos. Ilmateade näitab, et vihmasadu veel jätkub, ning kohalik omavalitsus kehtestas 180-päevase hädaolukorra kuues enim mõjutatud linnas.

Allikad: Sky NewsReuters

Esmaspäev, 20. veebruar

Mauritius ja Madagascar valmistuvad tsüklon Freddy tulekuks. Mauritiusel tühistati lende ja suleti börs, et valmistuda läheneva Freddy toodava tugevaks vihmasajuks, üleujutusteks ja maaliheteks. Tõenäoliselt jõuabki torm esmaspäeval Mauritiuse ranniku lähedale. Madagascar valmistub samuti ning ennustatakse, et sinna jõuab Freddy teisipäeva õhtul. Nelja piirkonda, mis ennustatavalt on tormi tõttu enim ohus, on saadetud abivahendeid juba ette.

Allikas: Reuters

Esmaspäev, 20. veebruar

Šotimaa idarannikut tabas möödunud nädala teises pooles torm Otto. Enam kui 60 tuhat inimest jäid tormi tõttu elektrita. Aberdeenshire’i omavalituses puhusid kuni 37 m/s kiirusega tuuled, mistõttu langes puid, mis katkestasid mõnel poole rongi- ja bussiliikluse. 

Allikas: BBC

Neljapäev, 16. veebruar

Kliimamuutus pole Lõuna-Ameerikat laastanud mitmeaastase põua peamine põhjus, kuid mängib siiski rolli, selgus World Weather Attributioni organisatsiooni uuringust. Alates 2019. aastast Argentiinas, Uruguays, Brasiilias ja Boliivias püsinud põua peamine põhjus on La Niña kliimanähtus, mis jahutab ilma lühiajaliselt, kuid on seekord kestnud tavalisest kauem. Kliimamuutus aga on põuda hullemaks muutnud – temperatuuride tõus kuivatab mulda kiiremini, süvendab veenappust, halvendab põllumajanduse olukorda ehk süvendab põua laastavat mõju.

Allikas: AP News

Teisipäev, 14. veebruar

Euroopa Liit kiitis heaks seaduse, millega keelatakse aastast 2035 uute sisepõlemismootoriga autode müük. Sõnastuslikult kehtestati autotootjatele kohustus vähendada süsiniku heiteid 100 protsenti, mis teeb bensiini- ja diiselmootoriga autode müügi võimatuks. Seaduses on sisse kirjutatud erandid tootjatele, kes toodavad vähem kui 1000 sõidukit. Keelu alla ei lähe ka suured veoautod ja bussid, kuid siiski on neilegi omad piirangud.

Allikas: The New York Times

Tagasi üles