Jooksen poes ringi, et naise sünnipäevaks asju osta. Dipikastmete riiulis tekib error – kas peaksin võtma seda hapukoorekastet küüslaugu, sibula ja kurgiga, millel on lihtsalt dipikaste kirjas, või selle, millel kirjas «Kreeka dip» või «Vene dip» või hoopiski «Eesti dip»? Võtan kõiki, siis on koššer, ei solva ega diskrimineeri. Vist peaks sinimustvalge trikolooriga dipi korvis kõige peale sättima, aga samas… Kõik kohad on trikoloori täis, Tunnustatud Eesti Maitse kleebistega toodetest kuni valimispostriteni. Isegi erakonnad, mis muidu kasutavad muid värve, on enda plakatitele lisanud Eesti lipu. Tundub, et kõik võivad lippu oma äranägemise järgi kasutada. Eesti lähimineviku kultuuriloost teame aga juhtumeid, kus lipu kasutamine kunstis mängis lihtinimeste taluvuspiiriga.
Peeter Sauteril on üks skandaalne tekst nimega «Lauakõne Eesti Vabariigi aastapäeva puhul kainestusmaja paraskile liiga pikalt istuma jäänud olles». Teksti pealkiri toob juba väga hästi välja selle sisu – üheteistkümne lehekülje pealt leiab rodu sõnu ja lühilauseid, mis tunduvad kui verbatim joodiku suust kirja pandud. See tekst mõjub ideeliselt samamoodi kui olukord, mil ühistranspordis istub sinu kõrvale parm ja hoiab pantvangis kuni sinu peatuseni: natuke on naljakas, natuke on häiriv ja tüütu, pidev ja sageli korduv möla, mille vahele on pikitud hämmastavalt rikkalik ja loominguline ropendamine. Ning loomulikult üksikud tõepärlid, mis üleüldise verbaalse pasa sees vahel varjul ja vahel sätendamas.
Põhjus, miks see tekst 1998. aasta Loomingus avaldati, on see, et selle katked olid ka Raul Meele 1997. aasta isikunäitusel «Aborigeenide elu». Skandaali põhjustas asjaolu, et näitusel olnud taies nimega «Apokriivad» koosnes viie riigi – Eesti, Vene, Soome, Saksa ja USA – lippude makettidest ja neile kuldse värviga kirjutatud vastava riigi kirjanike tekstid. Eesti lipu maketil ilutses Sauteri tekst, kus lisaks n-ö tavavulgaarsustele oli ka selliseid harukordseid väljendeid nagu «siilivituvokiratas» ja «pääsuputsikamm». Lipumakette täiendas ka audiomaterjal, mis ei hiilanud samuti siivsate väljenditega.
Ilmselgelt käis selline asi inimestele närvidele ning tõmbas üles korraliku debati, kas tegemist on lipu rüvetamisega. Kui Pärnus samu töid näidati, lubas üks vanem naisterahvas näituse korraldaja Mark Soosaare jalgupidi üles puua – see oleks päris hea performance olnud, aga jäi siiski vaid ähvarduseks. Raul Meele kunstnikukarjäärile ja tegemistele silma peale visates võib igaüks leida, et mees oli juba Nõukogude ajal valmis omariikluse nimel põlu all sattuma: ei meeldinud tollasele võõrvõimule sinimustvalged värvid, ei Eesti lipu motiivid ega ka Eesti kaardi kontuurid loomingus. Mis juhtus? Kas iseseisvusega kadus austus riigi vastu? Ei, mitu aastat hiljem Rael Arterile antud intervjuus sõnab Raul Meel, et reaalsus jõudis kohale: