Peavoolu kultuuriteadlased ei ole teadmata põhjustel sellest varasemalt rääkinud – kas on see neil lihtsalt kahe silma vahele jäänud või peitub tõde hoopis ülikoolide vasakprogressiivsetes ideoloogilistes kalduvustes? Kuid Rick Astley kultuslik lugu «Never Gonna Give You Up» räägib tegelikult romantilisest suhtest vanglas. Kuidas muidu seletada, et kurikuulus refrään kõlab eesti keelde tõlgituna: «Ealeski ei anna sind üles / Ealeski ei lase sind alla»?
«Üles andma» viitab selgelt kellegi vastu politseile tunnistamist, «alla laskma» ehk siis häbistama, alandama, pärineb kriminogeensest ja retsidivistlikust subkultuurist ning on eesti keelde jõudnud peamiselt vene vanglakultuuri mõjude tõttu, mis valitsesid nõukogudeaegse pärandina ka iseseisvunud Eesti vanglates 1990ndatel ja 2000ndate alguses.
Lisaks leiab laulust väga palju viiteid ja kirjeldusi kinnipeetavate vahel kehtivatele hierarhiatele, seksuaalsetele kommetele, sotsiaalsetele normidele ning ka üldist meie vs kuked diskursust. Ei tasu unustada, et laulu refrään keskendub kriminogeensete kodanike kõige olulisematele väärtustele – omavahelisele truudusele ja lojaalsusele. Kogu lugu kõlabki nagu lojaalsusvanne üksteisele, bratanilt bratanile.
Selleks, et mõista, mida Rick Astley tegelikult oma lauluga öelda tahtis, tuleb see tõlkida eesti keelde lähtuvalt selle kriminogeensest alltekstist. Hetkel on pooleli Rick Astley ja loo autorite Mike Stocki, Matt Aitkeni ja Pete Watermani biograafiate läbi töötamine leidmaks kinnitust, kas keegi neist on kinni istunud, kuid sellest hoolimata on ülekaalukalt tõendeid, et lugu kirjeldab vanglas aset leidnud romantikat. Senimaani lähtume printsiibist: absence of evidence does not mean evidence of absence ehk, eesti keelde tõlgituna, tõendite puudumine ei tähenda tõendit puudumisest.
Lisaks must-valgetriibulisele särgile, mis on stereotüüpne USA kinnipeetava vormiriietus, on muusikavideos veel üks viide vanglale: Rick Astley taga mänglevad varjud, mis kujutavad justkui kambriaknast sisse paistva päikese seinal mänglevaid varje. Mõlemad detailid on jäänud märkamata 1,3 miljardil vaatajal, kes on muusikavideot Youtube'is vaadanud. Mõned teadlikult, mõned pahaaimamatult.