Eestis on sõnal ja mõistel globalism kehvapoolne varjund. Globalist on tajutavalt see tegelane, kes järjest enam kaasaegsetele ülemaailmselt levivatele hüvedele andudes varem või hiljem kihnu seelikule, regivärsile ja lõpuks Carl Robert Jakobsoni Linnutaja talumuuseumile tule otsa paneb. Ja siis neid Coca-Colaga kustutama hakkab.
Ülo Mattheus kirjutas ERR-i arvamusartiklis, et Kanada Summerside'i baptistikogude pastori Ian Kurylyki arvates on globalism saatana õel plaan, et luua ülemaailmne kurjuse impeerium. Mattheus tõi välja ka Ungari Kristlik-Demokraatliku Rahvapartei poliitiku András Aradszki, kes on saatana kehastusena ära nimetanud filantroobina tuntud George Sorose. Tõepoolest kristluse fundamentaalsetest alustest järeldubki, et kõik, mis pole Jumalast, pärineb saatanast.
Rahvusvahelise Valuutafondi definitsiooni järgi on üleilmastumine kaupade, teenuste, kapitali, teadmiste ja tööjõu vaba liikumine ning maailma majanduse üha suurem integreeritus. Globaliseerumine on samas ka nähtus, mille kontekstis ei saa rääkimata jätta rahvastikurändest ja kliimamuutusest.
Rahvuslaste seisukohalt on globaliseerumine ohuks väikestele rahvuskultuuridele. Globaliseerumine tähendab nende mõistes kultuuride segunemist ja väikeste kultuuride hajumist suurtes. Mina selles nii kindel ei oleks. Kohe kindlasti pole mul usku eesti keele kadumise osas – üleilmastumisega kaasnev paratamatu rahvastikuränne toob negatiivse iibega väikeriikidesse keelekasutajaid pigem juurde. Jah, võib-olla kaotame rahvusriigi ja selle asendab keeleriik, ei muud.
Millest me rahvusriikide kadudes ilma jääme? Rahvusriigid on olemuselt algupärased sõjalise eskalatsioonivõimalusega kultuurikonfliktid. Rahvuskultuurile tuginev rahvusriik kultiveerib teiste omasuguste seas ühendava asemel kultuurilisi erisusi. Eesti on väga armas ja leebe rahvusriigi näide. Tingituna oma väiksusest, ei kujuta me tõepoolest kellelegi ohtu. Sõltuvalt oma haavatavusest oleme sunnitud olema demokraatlikud ning omama häid ja tugevaid partnersuhteid, mis enamatel juhtudel lasebki meid kena väikeriigina ilma käsi määrimata eksisteerida. Vahel harva tuleb siiski ka veidi räpasematele paberitele alla kirjutada, juhtudel kui partnersuhe nõuab kellegi Saddami või Gaddafi mahalöömist.