Üle maailma kostub teadaanne: «Moslemid tähistavad sel neljapäeval ramadaani algust.» Ramadaan ehk paastukuu ei toimu ainult kuskil võõras ja kauges riigis, vaid ka siinsamas Maarjamaal – meil on nii vanu islamiusulisi rahvaid nagu tatarlased, uusi tulijaid Senegalist Indoneesiani ning loomulikult ka kardula ja sousti peal sirgunud esto-moslemeid. Iseenesest teeme me moslemid nüüd kuu aega täiesti absurdset asja: poed on külluslikult varustatud ja konto peal nii palju eurosid ikka on, et miskit endale lubada saaksime, aga me võtame kätte ja hakkame nälgima. «Paastukuu» artiklisarjas kirjeldan, miks nii moslemid kui ka teiste uskude järgijad seda teevad ning kuidas keegi paastub.
Paast ei ole minu jaoks lihtne ettevõtmine ja ma ei saa ka peagi 19 aastat islamiusku olemist öelda rõõmuga: «Hurraa, jess, ma saan paastuda!» See vist ei peakski nii olema või vähemalt ma ei tunne nõnda. Paast võiks olla ikkagi mingisugune eneseületus – mitte piin, vaid proovilepanek. Kui äärmuslik see vaimu ja keha piiride kompamine olla võiks, et eneseületust kogeda, on loomulikult igaühe enda asi – mõni peab 10 aastat mäe otsas mediteerima ning mõnele piisab õhtuse näksimise ja krõbistamise lõpetamisest. Ent religioossed paastud kätkevad eneses väga kindlaid reegleid, millest, kuidas ja kui kaua paastuma peab, ning ramadaan ei ole selles osas mingi erand. Oh, ei, keelde-käske-tavasid on hulgi.
Võib öelda, et ramadaan on islamiusuliste paastukuu ja lihtsustatult tähendab paast meie jaoks seda, et kuu aega me ei söö ega joo päeval kuni päikeseloojanguni. See on see, mida tavaharidusega inimene teab või võib teada, trivia fakt, «Islam, 200, palun» Kuldvillakus. Enne paastutavast ehk toidust-joogist rääkimist, peaks selgitama ajalisi piiranguid islamiusuliste paastule, mida tähendab päev ja päikeseloojang. Moslemite ööpäevase rütmi ja ajatunnetuse määravad üpriski selgelt viis kellaaega, mis on meie usu jaoks primaarselt tähtsad. Need on viis igapäevast palveaega. Neid palveaegu nimetatakse vastavalt toimumisajale järgnevalt: fadžr ehk koiduaegne palvus, suhr ehk lõunane palvus, asr ehk pealelõunane palvus, maghrib ehk päikeseloojangu palvus ja viimaseks iša ehk öine palvus. Rääkides ramadaanist, on neist viiest kõige olulisemad kaks: fadžr ja maghrib.