Eelmisel nädalal toimunud Riga Pasaules filmifestivalil linastus 22 antropoloogilist filmi, mis uurisid erinevaid armastuse ideid, kuidas armastus väljendub erinevates kultuurides ja kas armastust võib vaadelda kui meetodit maailma mõistmiseks. Carlo Cubero, üks filmiprogrammi kuraatoritest, mõtiskleb armastuse ja loomeprotsessi suhte üle ning küsib kas armastust saab käsitleda kui kiindumuse väljendust, mis on rohkem kui romantiline?
1885. aastal võitis Friedrich Nietzsche kohtus oma kirjastajat, kes oli taganenud lepingust, millega oli lubanud Nietzsche teoseid reklaamida ja levitada. Toona 41 aastane Nietzsche ostis kahjutasuks saadud hüvitise eest hauakivi oma isale Carl Ludwig Nietzschele ja laskis sellele graveerida lause «Die Liebe höret nimmer auf» («Armastus ei hääbu kunagi») — tsitaadi Pauluse esimesest kirjast korintlastele (1Kr 13:8). Arvestades Nietzsche vastuokslikku suhet kristlusega, asjaolu, et ta isa oli surnud juba 36 aastat tagasi, ning tõika, et ta ei saanud endale taolist väljaminekut tegelikult lubada, tundub see fraas kummaline.
Friedrich ise kirjeldas oma isa täiusliku kihelkonnapastori prototüübina — elurõõmsa mehe, kogukonna lugupidamise pälvinud meisterliku moosekandi ja inimesena, kes teadis, mida kristlik armastus tegelikult tähendab. 34 eluaasta vanuses jäi Carl Ludwig diagnoosimatusse tõppe ning suri aeglast ja valulikku surma. Mõned kuud pärast matuseid ilmnesid Friedrichi nooremal vennal Josephil samasugused sümptomid — ägedad peavalud, nägemiskaotus ja dementsus — ning ka tema maine teekond päädis peagi.
Friedrichil oli kombeks nende kogemuste teemal mõtiskleda ja vaagida kurjuse olemust. Miks juhtuvad halvad asjad vagade inimestega, heade inimestega, inimestega, kes pühendavad oma elu neist endist suurematele eesmärkidele? Kuidas saab Jumal lubada lastel, näiteks tema vennal Josephil, surra sellisel piinarikkal moel? Kuidas klapib kristlik armastus kokku sellise valu ja vaevaga?
Kristlik tõlgendus rõhutaks võimalust, et pärast surma võib meid oodata parem elu. Hauataguses elus saabuvat vaevatasu lubades toetab kristlik loogika Nietzsche arust kannatusi maises elus. Jumala armastus jätab mulje ärilisest tehingust, investeeringust, mille inimene teeb selleks, et pälvida armastust kunagi hiljem. See annab aimu Jumalast, kes pole osa meie maailmast, kes jälgib meid ohutust kaugusest ja kellel on voli valida, kellele meie seast saab osaks armastus ja kellele kurjus.