Viibisin äsja viis päeva Pariisis, jätsin Louvre'id ja Pompidoud suures osas vaatamata ning keskendusin linna peal jõlkumisele. Sealgi on vaatamist piisavalt, kuidagi ei õnnestu mööda kõndida. Huvitas linn ise – kuidas see hingab ja liigub. Eelmisel suvel tegin samasuguse lühikese käigu Kopenhaagenisse ja nüüd on mul mingid võrdluspunktid ja tähelepanekud olemas. Nagu ka küsimus, millise suuna võtab linnaplaneerimises praegune üleskaevatud Tallinn.
Pariisis ei näe eriti palju eritasandilisi jalgrattateid; ainult paar tükki vist hakkaski viie päeva jooksul silma. Rattateed on seal joontega maha tõmmatud nagu Tallinnaski. Üldine liiklemiskiirus linnas on piiratud 30 km/h peale ja see ongi kogu mängu võti – see lubab jalgratturid ja teised kaherattalistega liiklevad inimesed ühissõidukiradadele, niisamuti aeglaselt kulgevate autoderivide vahelt läbi ukerdama. Selliseid hunnituid jalgrattaparklaid nagu Kopenhaagenis, Pariisis ei näe; selle eest on kõrvaltänavad rollereid täis pargitud. Nende hulgas annavad juba vaikselt tooni elektrikad, mis ilmselgelt on seal kõige mugavamad ja kiiremad isiklikud linnaliiklusvahendid.
Muidugi saab ka Tallinnast Kopenhaageni. See võtaks küll aega, aga kui iga suurema teekatteparanduse juurde nõuda kohe ka eritasandilise rattaraja lisamist, saaks võib-olla 20–30 aastaga linnale tiiru peale. Aga Pariisi saaks siia otsekohe, ja võtmeks oleks samamoodi liikumiskiiruse piiramine 30 km/h peale. Mitte kõikjal – see tuleks määrata tänavate liiklustiheduse ja läbilaskevõime järgi. Meil on liiklejaid lihtsalt vähem ja tühjal tänaval 30 märk mingit osa liiklejatest paraku ei pidurda.
Kõige suuremaks ohuks Tallinnas liiklejale ongi liikumiskiiruste ebanormaalselt suured vahed. Sama teed jagavad 50 km/h sõitev auto ja 15–20 km/h sõitev jalgratas. Laupkokkupõrge 50 km/h sõitva autoga võib jalgratturile juba surmav olla; ka kokkupõrge 30 km/h pealt lõppeks ratturile tõsiste vigastustega, aga kuna madalam liikumiskiirus annaks mõlemale osapoolele rohkem reageerimisaega, vähendaks see õnnetusse sattumise ohtu märgatavalt.