Ajal, mil Ameerika koolides käib geikirjanduse keelustamine ja Eestis marsiti 10. juunil järjekordsel Pride'il, on Richard Canningi intervjuuraamatust «Gay Fiction Speaks» huvitav lugeda, kui palju on orientatsioon defineerinud geikirjanike teoseid.
Chuck Palahniukil on heteroseksuaalsed tegelased. Maailma üks popimaid näitekirjanikke Mark «Shopping and Fucking» Ravenhill rääkis 2006. aastal Eesti Ekspressile, et talle ei meeldiks kunagi kirjutada endast. Tänavu juhatas ta The Guardianis sisse geikirjanike LGBTQ+ kirjandussoovituste nimekirja, milles mainis teiste seas Alan Hollinghursti, Armistead Maupini ja Dennis Cooperi olulisust oma elus.
Hollinghursti on eesti keelde tõlgitud üks teos, 2004. aastal Bookeri auhinna võitnud «The Line of Beauty» («Iluliin»). Tormilistel 1980. aastatel takerdub poliitika- ja rahaasjus võhiklik geinooruk rikaste sugulaste maailma suursuguste pidude, üllatavate liitude ja koomiliste koletisteparaadide võrku. BBC väntas romaanist minisarja, milles mängisid Dan Stevens, Hayley Atwell ja Tim McInnerny.
Hollinghurst möönab Canningile, et tema kahes esimeses romaanis «The Swimming-Pool Library» (1988) ja «The Folding Star» (1994) on seksuaalne iha läbiv süžeemootor ning kuigi romaanis «The Spell» (1998) ta pealkirja tähendust ei määratle, on armumine kahtlemata osa sellest.
Canningi hinnangul pole seksuaalsusest sisu tekitamine kuigivõrd inglaslik; rohkem esinevat seda prantslastel, eriti geikirjanduses ja konkreetselt Jean Genet' teostes. Hollinghursti arvates on Genet nii äärmuslik, et isegi tema seksistseenid sümboliseerivad ilmselt midagi muud.
«Kindlasti oli mul kahte esimest raamatut minategelasena kirjutades väga oluline mingisuguse takistuse olemaolu, midagi kontekstualiseerimiseks ja ironiseerimiseks, mis annaks teisitimõtleja hääle jutustaja enesejumaldamisele või enesessetõmbumisele,» ütleb Hollinghurst.
Oxfordi ülikooli lõputööna kirjutas ta homoseksuaalsuse tähtsusest E. M. Forsteri, L. P. Hartley ja Ronald Firbanki teostes. Paljus kajastab seda «The Swimming-Pool Library» – idee kõrvutada seda, mida ei saanud öelda, millegagi, mida saaks nüüd valjusti ja selgelt öelda; kontrast varjamise ja esitlemise vahel.