Kus sa elad? Kuusalus. Kui sa ei vasta sellele kalasilmadega «möhöh», siis ma täpsustan, et tegelikult Kuusalust mööda maanteed edasi ida poole, Kahalas. Mõni on kaardi peal järve näinud ja mõelnud sinna ujuma minekust. Tundub selline ilus sinine laiguke Tallinnast mitte liiga kaugel.
Aga järve äärde ei saa; see on igast küljest soostunud, vett on umbes meeter ja selle all põhjatu muda, mis on omakorda kaitse all. Nii et ei, kallis Hummeriga hoovile sõitnu, ma päriselt ei saa sind sinna juhatada ja ei, see pole kohaliku kadedus.
Ma ei ole Kahalas ei sündinud ega ka elanud veel pooltki elust, aga pärit olen ma sealt küll. Kahala ja laiemalt Kuusalu on minu jaoks ehedaim näide eestlaslikust lehma lellepoja kujundist. Külajoodik on sugulane, seda on ka kohalik legendaarne ajalooõpetaja, iga kolmas vallavalitsuse liige ja tõenäoliselt kõik poemüüjad. Nüüd Tartus elades on Kuusalu sidemed mitmekordistunud: tutvusringkonnast hea kolmandik käib seal vanaema juures või lihtsalt suvitamas, on lapsepõlvesõber mõne minu küla poisiga või on mõne eelneva tegelase sugulane. Selles mõttes ju ropp intsest. Aga samas ka maailma naba tunne. Kõik teed ja kõik sugupuud viivad Kuusallu!
Minu jaoks algas see suvekodust, mis pärast kuuendat klassi muutus lihtsalt koduks. Et ma aga kooli jäin käima Tallinnasse, ongi see päritolu küsimus alati natuke keeruline. Kui ma enamiku viiest päevast nädalas veetsin südalinnakooli seinte vahel või trammiga Narva maanteed nühkides, siis kui väga ma ikka maalaps olen? Kuigi kodu oli metsas, käisin sealt iga päev autoga ära. Kohalikke noori ma ei tundnud; ainus kontakt oli naabritüdruk, kes alevis koolis käis, aga ka tema kaudu ei küündinud ma Kuusalu kampadeni. Ausalt öeldes kardan ma neid senini veidi. Ma ei tagunud nendega panelkade vahel palli ega rüübanud esimest longerot Grossi taga. Kõik üleminekuriitused tegin ära Hirvepargis ja NoKus, aga lippasin ikkagi lõpuks viimase kodubussi peale, kuhu vanemad mulle kell 11 vastu pidid tulema.