VÄIKESED ELLUJÄÄMISLOOD Jaanus Rohumaa: Valga autobaasi pumbajaam

Väikesed ellujäämislood, I osa Foto: Berta Kisand
Copy

Mul ei olnudki päris maavanaema, sest üks neist elas Tartus ja teine Valgas. Ja küll nad olid erinevad! Tartu vanaema elas uhkes majas koos vanaisa ja minu isa õega, ta oli range – maasikaidki ei tohtinud peenralt keegi peale tema võtta. Siis pesi ta need korralikult puhtaks ja serveeris peenel vaagnal.

Valga vanaema oli lihtsam. Ta elas üksi koos oma kanade, lehmade ja kartulipõlluga. Kogu ta elamine paiknes Tartu maantee ääres ja iga kord, kui me ta lehmi jõe äärde karjamaale ajasime, peatas vanaema käsi laiali ajades kogu liikluse ja mina sikutasin samal ajal lehmad üle sõidutee.

Jätsime nad linnaparki sööma ja läksime ise tööle. Sinnasamma, jõe äärde, bensiinijaama taha. Valgas oli suur autobaas, jõe äärde oli ehitatud autode pesula ja vanaema töötas seal päevases vahetuses.

Autopesula on muidugi palju öeldud. Tegelikult oli see ainult üks väike putka, mille keskel asetses põrakas veepump ja selle küljes omakorda kaks nuppu, must ja punane. Kui vajutasid musta nuppu, hakkas pump tööle ja voolikust purskus tohutu surve all veejuga. Punane nupp omakorda lõpetas selle nalja.

Üldiselt pesid autojuhid oma suuri veoautosid ise, vanaema ainult koordineeris ja minu tööks oli tema märguande peale nuppe vajutada. Olin siis juba kuueaastane ja tegus mis kole. Ajapikku muutus pesula mulle koduseks; rääkisin sohvritega juttu ja proovisin mõnikord ise survevoolikuga autodelt tolmu maha lasta, mispeale viskas nii mõnigi autojuht mulle mõne mündi või kommi.

Aasta oli 1977. Toonases nõukogude Eestis sõiduautodele autopesulaid ei olnud; masinaid pesti jõe või järve ääres. Või siis paneelmajade hoovis, ämbri ja harjaga. Meie juures aga käis töö hommikust õhtuni. Pesula keskel olid suured, paari meetri sügavused pruuni veega täidetud betoonvannid, kust pesuvesi torude kaudu edasi jõkke voolas. Need olid kogu aeg silmini vett täis.

Ühel eriti kuumal ja lõõskaval suvepäeval, mil tööd oli palju ja pesulasse vooris üks suur veoauto teise järel, sai vanaemal aeg otsa ja tal tuli lõunaks koju lehmi lüpsma minna. Ütles mulle, autojuhtidega sina peal olevale «vanale kalale», et kui masin tuleb, lükka pump sisse ja küll autojuht ise edasi saab. Ja siis läks ja jättis mu tähtsa näoga putkasse järgmist autot ootama. Nüüd olin nagu täiskohaga tööl; see tundus päris kõva asi!

Lõpuks see tuligi – suur tolmune veoauto. Astusin putkast välja.

«Kas panen pumba käima?»

«Nažmi!» hõikas autojuht vene keeles.

Mille peale väike operaator koheselt musta nuppu tallas. Kuueaastane spetsialist oleks sama ka käskluse «nospiediet» peale teinud, sest niimoodi kõlas «vajuta» läti leeles. Kui tahtsid toona Valgas spetsialistina tööd, pidid keeled suus olema – linn oli raudteesõlm, kolme kultuuri risttee, ja seal jooksis ühest kõrvast sisse ja teisest välja nii eestit, venet kui ka lätit.

Juht suunas veejoa masinale ja mina asusin teda kõrvalt koordineerima. Operaatorina pead sa kindel olema, et voolikust vett ikka tuleks ja surve piisav oleks. Ja kui inimesel silma peal hoida, siis ta ka ei moluta nii palju. Aeg maksab! See päev tõotas veel tööd nii et kole.

Siis libastusin äravoolubasseini serva peal, järgmisel hetkel lõi pruun vesi üle pea kokku ja seejärel tundsin õlist vett suhu pressimas.

Ma ei osanud ujuda, siplesin, rabelesin. Betoonkaev oli sügav ja ma vajusin vaikselt allapoole. Midagi karmi ja rasket haaras siis korraga mul turjast ning tõmbas mu ühe ropsuga veepinnale. Basseini kõrval betoonil lebades köhisin ja öökisin endast välja pruuni õlisegust vett.

«Kak s taboi?» küsis autojuht.

«Babuška!» oskasin ainult öelda ja osutasin käega pumbamaja poole.

Too tuligi juba, joostes, ja edaspidi ei jätnud ta mind enam kunagi üksi. Enamgi veel – sain hoopis kodus peesitada, raamatuid lugeda ja oma reegleid kehtestada. Sellest aga mõnes järgmises loos.

Tagasi üles