Päevatoimetaja:
Margus Hanno Murakas

ARVUTIMÄNG GTA Tallinn: linn on minu – kuller ja võmm innovaatilistel liiklusvahenditel

Foto: Y-26

Sa oled Jamal Obuduno – muidu õpid pealinna ülikoolis vahetusõpilasena, aga pärast loenguid on see linn sinu. Või siis Eku Tibu – nooremkonstaabel, kes on värskelt politseiakadeemia kasvandike ridadest pealinna tänavatele korda looma saadetud. Valmis olla! GLHF! Start!

Mäng algab sissejuhatava animatsiooniga. Jamal seisab kiirtoidukoha kassa ees, suur «külmik» rihmadega seljas. Ta võtab teenindaja käest paberisse mähitud söögipoolise, topib selle toidukulleri kotti ja astub välja. Eku seisab samuti kassa ees, saab topsi kohviga ja teeb ka toidukohast minekut. Mõlemad mehed seisavad tänaval, hingavad külma õhku sisse – ninakarvad jäätuvad siseseinte külge –, hingavad välja ja sõnavad üheaegselt: «Ah sa perse, hakkab jälle pihta!»

Sinu ees avanevad valikud: kas soovid olla välisõpilasest Jamal või Sisekaitseakadeemia värske vilistlane Eku? Toidukuller või ment? Spoilerina võib märkida, et sellest oleneb ka võimalus kasutada mitmesuguseid innovaatilisi ja ennekuulmatuid liiklusvahendeid. Jamalina mängides avanevad sul iga tasemega tavakasutusse sõiduvahendid nagu rotikas jalgratas, tõuks, elektrimootoriga fatbike-jalgratas, mopeedauto ning kõige lõpuks renditav Toyota Prius.

Foto: Ypsilon / montaaž

Konstaabel Eku Tibu puhul on menüüs parim, mida korrakaitse pakkuda võiks. Eku alustab jalgsipatrullis, kus tal on abiks noorte seas populaarsed liiklusvahendid Heelysed ja RipStikid. Juba paremad pagunid teeninuna asub Eku kiirreageerijaks ja hakkab kasutama ülimenukat ja turvalist SoloWheeli, millega on vanalinna munakivitänavatel palju parem toidukullereid ja kurikaelu taga ajada kui Heelystega. Suuremate väljakutsete puhul saabub Eku koos kolleegidega sündmuskohale tandemjalgratastel ja suurtel õlleratastel.

Pärast mängija valimist tuleb ekraanile aken, kus toimub esimene in-game purchase. Või mitte? Valik on sinu, aga väikse sulli (9,99€) viskamisest oleneb palju: toidukullerina saad sa kohe isikliku elektritõuksi; mendina mängides tekivad sinu tegelasele sidemed, sest sinu vanaema sõbrantsi poeg on peament ja võimalusi on palju rohkem. Sa oled rott ja valid tasuta versiooni ning ei näe järgmist in-game purchase'i akent, kus väikse sulli (4,99€) eest saad muuta oma karakteri juures kõike: Jamalist võib teha ukraina tšiki Solomia või Märjamaa poisi Risto, Ekust hoopis morsavuntsidega Urmase või hobusepatsiga piffmendi Birgiti.

Aga sa oled rott ja võtad tasuta versiooni. Jamal teeb esimesed sammud pärast introt ja veab välja telo; ekraanil vilguvad renditõukside asukohad. Lased Jamalil otsida välja täis akuga tõuksi ja rendid selle terveks päevaks. Söögipoolis on vaja kliendile viia vähemalt 20 minuti jooksul; aeg tiksub elude ja in-game-saldo all. Tõuks paneb kohalt minema; sa driftid veits, sest teed on libedad, ning lisaks on Jamal soojalt maalt ja ei oska üldsegi selliste asjadega arvestada. Esimesse kurvi lähed kohe liiga bravuurikalt, gaas põhjas, ja paned räigelt käbla: Jamal lohiseb külje peal mööda asfalti, riided on purud, käed-jalad-pea lõhki, verd tilgub ja kullerikott on üleni porine.

Õnnetus peatab tänaval kogu liikluse, s.t mõlemad autod peavad kinni. Ühest tuleb välja oss, kes karjub Jamalile, et siin ei ole Aafrika; teisest tuleb keskealine naisterahvas, kes kutsub kiirabi. Sa ei saa midagi teha, lihtsalt jälgid maas valust oigavat Jamali, samal ajal  kui aeg drop-offi tegemiseks jookseb. Kiirabi tuleb kümne minutiga, võtab sind peale ja laseb pabereid täita; seejärel viiakse sind Mustamäele EMO-sse, kus pead ka pabereid täitma. Seejärel veedad seitse tundi EMO-s eri analüüse andes ja teste tehes. Kõik toimub reaalajas. Saad paberid kätte; luumurde ega peapõrutust ei ole. Pilt tumeneb, kuni ekraanile tuleb teatis «PUCCIS». Jamal respawnib tagasi toidukohta ja astub taas tänavale, et tõuks võtta. Saldo läheb saja euro võrra miinusesse: drop-offi tegemata jätmise trahv; renditõuksi tasu, sest sa ei pand seda peale õnnetust kinni; uued riided. Arve üksikasjadega tuleb e-maili peale.

Foto: Ypsilon / montaaž

Sa valisid Eku? Nooremkonstaabel Eku Tibu seisab tänaval ja vaatab ringi; kõik inimesed järgivad seadusi ja kedagi ei pea kinni pidama. Hakkad kõndima; ekraanile ilmub teatis, et kiiremini liikumiseks võid rakendada oma Heelyseid. Taldadest ilmuvad rattakesed ja sa liugled nooremkonstaabel Tibuga mööda jäist Tallinna tänavat. Esimese kurvi peal paned hullult käbla, kukud sõiduteele ja peatad kogu liikluse: mõlemad liiklevad autod peatuvad; ühest tuleb välja oss ja karjub, et siin ei ole kanala, kuradima kukk; teisest tuleb välja keskealine naisterahvas, kes kutsub kiirabi. Viibid järgmised seitse tundi EMO-s, jalg pannakse kipsi ja seejärel istud kaks nädalat kodus haiguslehel. Kõik toimub reaalajas. Seejärel alustad uuesti, kohvitops käes, toidukohas.

Järgmisel katsel oled mõlema tegelasega mängides ettevaatlikum. Jamaliga jõuad ääri-veeri õigeks ajaks kliendi juurde ja Tibuga kõmbid lampi linnas ringi ilma Heelyseid kasutamata. Ühel hetkel saad teate, et Gonsioris toimus kotijooks. Lippad sinnapoole, aga Politseipargi ääres märkad vales kohas üle tee jooksjat. Paned järgi, pead kinni ja teed trahvi. Saldole ilmub boonus ja edasi saad juba ise aru, mida tegema pead. Mängutegijad on välismaalased, kes kohalikku sisekaitse-hiearhiat ei jaga ja seetõttu saad ka muidu MuPo valdkonda kuuluvate asjade eest sulli sisse kasseerida: parkimistrahvid, lemmiklooma junne mitte korjavad kodanikud ja kõik muu pudi-padi.

Jamal kütab tellimusi ja sa lähed aina julgemaks. Hakkad liiklusreegleid rikkuma, ekraanile ilmub teade, et ära tee, aga sul on pohhui. Saldo alla tekib esimene tärn ja sa näed nooremkonstaabel Tibu enda järel jooksmas. NPC Tibu on palju julgem kui sina oskaksid olla ja tema taldade alla ilmuvad Heelyse rattakesed. Manööverdad nagu segane ja pääsed Kalamaja tänavate vahel tema eest pakku. Või siis ajad inimese alla ja ühest tärnist saab kaks, mille peale nooremkonstaabel Tibu pooldub: teisel Tibul on Heelyste asemel liiklusvahendiks kaherattaline RipStiki rula, esimene hõljub kandadel ja teine vingerdab absurdsel sõiduvahendil.

Jäine Tallinn muutub kevadiseks ja libeduse asemele tekivad teetööd. Tibud jäävad killustikku kinni ja Jamal pääseb ära. Salme pargis märkab Jamal sõpra, kes pakub kümme grammi savu hea hinnaga. Võtad vastu kõrvalmissiooni ja telosse ilmub Dope Warsi äpp. Raha saldole tuleb rohkem, aga risk tärne saada on samuti suurem. Ühe missiooni käigus pead Tammsaare pargis toidukulleri koti sees jonu valmis keerama ja seejärel bongi tegema. Pärast esimest mahvi tekib saldo alla kolmas tärn.

Foto: Y-26

Nooremkonstaabel Tibust saab pärast kümne trahvi väljakirjutamist ja seaduserikkujast koerasitutaja karistamist konstaabel Tibu. Heelysed vahetuvad püsivalt RipStikiks. Lampi märkad Tammsaare pargis toidukulleri kotis bongi kimuvat Jamali, ja algab missioon tema peatamiseks. Jamali renditõuks on tolleks hetkeks muutunud uueks pro-pilliks – piirajateta elektritõuksiks, mil LED-tuled tallaka all. Tibu RipStik moondub SoloWheeliks; vurad sellega mööda Pärnu maanteed Jamalile järgi.

Jamal sõidab Draamateatri ees ülekäigurada ületavast lapsest üle ja kolm tärni muutuvad neljaks – sul on järgi Heelyste, RipStikide ja SoloWheelide peal Tibud ning tandemrattal konstaablid Kaber ja Kozel. Tandemrattal on haagises lastekäru moodi asi, mis tegelikult on miniatuurne vangipuur. Terve linn on üles kaevatud; viimsel kui teejupil tehakse parandustöid. Tibud, Kaberid ja Kozelid jäävad pidevalt igale poole kinni või sõidavad ennast teepiiretesse ja -torudesse hunnikusse. Pääsed Jamaliga Liivalaia ristmikul Uue Maailma kanti ja saad tärnidest lahti. Võtad Kristiine keskusest tellimuse ja lükkad Tondil paar ketsi maha. Järgmine tase on silmapiiril ja see saab olema ülinaiss.

Konstaabel Tibuga SoloWheelil ringi vurada on kõva, kiirendus on mega ja manöövrid järsud. Samas näed räigelt retakas välja ja kannad hea meelega kiivrit, et tuttavad ära ei tunneks. Ühel hetkel unustad kiivri pähe toppida ja siis peatab sind teel endine klassivend, kes esiteks mõnitab sind, et näed välja nagu RoboCop, ja seejärel lunib sult abi enda trahvide tühistamiseks. Kuna sa ei maksnud mängu alguses sidemete loomise sulli ja su vanaema sõbrantsi poeg ei ole peament, siis ei saa sa neid trahve tühistada ja pead endisele klassivennale trahvide maksmiseks laenu tegema. Saldo on endiselt miinuses. Teed vihaga trahve ja otsid aina uusi vales kohas teeületajaid, parkijaid, koertesitutajaid ja narkomaane.

Foto: ekraanipauk «Euro Truck Simulator 2» lisapakist «Beyond the Baltic Sea»

Pärast kümmet narkotrahvi saad teha valiku: kas viid konfiskeeritud mandi jaoskonda või lükkad ise maha. Kui valid lükkamise, avaneb ka konstaabel Tibu telefonis Dope Warsi äpp. Saldoseisud lähevad paremaks ja saad SoloWheelile uusi kleepekaid osta. Jaoskonna kioskist saaks osta ka uue elektritõuksi või -jalgratta, isegi sinise ja valgega hoverboarde on müügil. Aga sa oled tark ja kogud raha, et ühel hetkel soetada patrullauto. Selleks pead aga leidma paarilise ja seetõttu on kõrvalmissiooniks suhtlusrakenduses Grindr kohtuningute leidmine ning neil käimine. Enamasti on ühe kohtingu kuluks kinopiletid, kondoomid ja pudel rapsiõli, aga vahel lisandub sellele ka Dope Warsi varude tühjendus. Vanemkonstaabel Kukega kohtingutel käies saavutab enamik mängijaid juba neljandal korral püsipaarilise staatuse.

Jamal graindib hullult – kebabid ja wrapid ja savuketsid ja sushid, Kalamajast Lasna, Majakast Järvele, Rahumäelt Astangule, Kakumäelt Koplisse. Raha tiksub saldole ja kõik liiklusreeglid on selged – mängijate sõnutsi on kõige hullemaks osaks liiklusreeglite pedantne järgimine ja võimalus ääretult kergesti mentide tähelepanu äratada. Levib kuuldusi, et ukrainlannast Solomiaga mängides on palju lihtsam tärne vältida ja/või neid eemaldada. Mängutootjad eitavad maatriksisse sisse kirjutatud rassismi ja seksismi, aga Solomial on juba mängu alguses miski, millest Jamal võib vaid unistada – auto.

Jamali graind tasub ennast ära umbkaudu 12 kuu peale (räägime reaalajast!), seda loomulikult juhul, kui ta tegeleb samal ajal ka ketside lükkamisega. Ühel hommikul jalutab ta toidukohast välja, hingab sisse teetööde tolmust linnaõhku ja kõnnib rolleri kubatuuriga auto juurde, viskab toidukullerikoti tagaistmele ja lükkab võtme süütesse. Auto teeb muruniiduki sarnast häält ja koos mootoriga hakkab tööle raadio ning ragisevatest kõllidest mängib Epp Kõivu lugu «Linn on minu».

Jah, see linn on sinu, aga ainult siis kui sa jälgid piinliku täpsusega kõiki liiklusseaduse paragrahve. Sina Jamalina seda loomulikult teha ei suuda ja esimesel ristmikul paned peaaegu punase tulega üle. Saad viimasel hetkel pidama, aga sinu selja taga olev X5 seda ei tee – lömmis autost väljub särgita Bemmi-Kristjan ja hakkab su uut rollerautot peksma. Tuled välja ja hakkad vastu peksma. Millegipärast tuleb sulle kohe neli tärni peale ja sa hüppad kähku autosse, et 50 kiltsi tunnis plehku panna. Tibud ja Kaberid ja Kozelid on sabas, aga muruniiduk podiseb kiiremini. Bemmi-Kristjan jääb lambi inimestega tänaval kaklema.

Foto: https://level1.ee/2013/11/gta-tallinn-on-nuud-valjas/

Tagaajamise käigus teed Tõnismäel valepöörde ja sõidad üle kolmest muldvanast akadeemikust. Neljast tärnist saab viis ja tagaajatele lisanduvad velotaksode stiilis MuPo-rikšad. Lisaks lendavad sisse jõletusuured «õllerattad», sellised kümnekohalised peorattad, kus Tibud, Kaberid ja Kozelid istuvad kahel pool neljakesi reas ja väntavad ning peament Kukk juhib suure lenksu taga kogu kupatust. Peamendi teisik istub ka ja kirjutab protokolli. Paar menti ripuvad veel külgedel ja K-komando stiilis õlleratas lendab nagu kahurikuul mööda Endlat Kristiine poole. Taevas podiseb MuPo kirjadega helikopter. Jamali telosse tuleb teade, et Veskimetsast saab viis ketsi nähvi hea hinnaga. Sa lisad selle Jamali tellimuste trassile ja loodad, et Hipodroomi ristmikul sõidab õlleratas ummikusse. Linn on minu ja pärast seda missiooni võin ma kindlasti Jamalile Priust lubada.

PS. 100% checklisti korral tekib Vabaduse väljakule MuPo helikopter, millega saab sajaeurose kredo eest päevas ringi vurada.

Foto: Y-26

PPS. Y-23 tänab autoreid Y-26 ja Y-505 mängu konse ning liiklusvahendite brainstormimise eest. 

Tagasi üles