Vastupidiselt sellele, mida me lehtedest loeme, on «Tume paradiis» 98 protsendi ulatuses geniaalne film. Milles geniaalsus seisneb? Poolik vastus kõlaks umbes nagu «tabab hästi ajastu vaibi» või «film avab ukse tänapäeva noorte hämarasse, hedonistlikku maailma, mida varjutavad minevikusaladused, toksilised armusuhted ja undergroundlik maailm.»
Sama pinnapealne — ning samuti tõene — on ka kriitika, et karakterid on klišeed ja lool puudub sügavus. Mõlemad väited on õiged. Tegelastel polegi sisu; nad ei tea, mida nad otsivad, ning hõljuvad sündmusest sündmusesse juhuslikult nagu kilekott tuules. Täpselt nagu elu Eestis ongi. Enamikul meist pole suuremat asja karakterit; me lihtsalt topime maitsele vastavaid aineid oma närvisüsteemi ja taasesitame mis tahes narratiive, mida ajul on mõnus taasesitada.
Vaatame ringi — suuri isiksusi ei paista kuskilt. Peaminister usub tüngakõne ja luuserist meest. Opositsiooniliider räuskab nagu korgijooki tarvitanud Žirinovski, samal ajal kui semud omastavad kanistriga kütust. Heategijad varastavad annetusi ja endine tipp-poliitik ei esine mitte ÜRO-s ajalooliste avaldustega, vaid tegeleb seltskonnaüritusel glorified crack hoe tagaajamisega. Viimast andis Ulfsaki kehastatud tegelane suurepäraselt edasi. Intelligentne, jõukas ning arvatavasti võimekas parimas eas inimene sisustab oma päevi, põrutades noort naist, kelle nimel on kaks ajurakku ja palju pretensiooni.
Kuid siinse elu tabav kujutamine on väiksem osa sellest, miks film hea on. Märksa olulisem on, et «Tume paradiis» näitab selgelt ära, miks ja kuidas me karakterijärgsesse ühiskonda jõudnud oleme. Peategelase isa, kelle matustega film algab, kuulus võitjate põlvkonda. Nõukaaja lõpuaastatel alustas ta hustle'imist ja kommunismi langedes soetas teistest varem Mercedese. Tegelaste meenutustest nähtub läbivalt, et ta oli mõnusa ajukeemiaga tüüp. Autoriteet ühelt ja peovend teiselt poolt, kes jõudis haljale oksale ja siis jõi ennast surnuks.