Y2K MOOD Beibeajastu on surnud, noored käivad riides nagu koolitulistajad

Foto: Sander Leesment / Ypsiloni fototöötlus
Mai-Brit Jürman
Copy

«Noored käivad riides nagu koolitulistajad»; «Täna käivad teismelised samamoodi riides nagu mina keskkoolis»; «Poes müüakse jälle samu asju, mida 2004. aastal»; «Tänapäeval käivad ilusad noored riides, nagu nad oleksid käinud enda isa kapis vargil». Ja nii edasi. Ikka ja jälle imestavad vanemad inimesed, miks noored käivad riides nii, nagu nad käivad, ja eks vanemate inimeste töö olegi imestada ja kulmu kortsutada. Aga millest on siis noorte trendid mõjutatud?

Peavoolutrendid on tugevalt tsüklilised: üldine konsensus on, et mood kordub iga 20 aasta tagant. Trendides tehakse väikseid muudatusi, mis neid ajakohastavad, ja see on tõsi ka täna, mil paljud popid suunitlused imiteerivad või meenutavad sajandivahetusel olnut.

Riietusest kumab läbi laiem sotsioloogiline nihe, mis on noorema generatsiooni seas aset leidnud – väärtustakse omanäolisi subkultuure ja isikupärasust ning ollakse empaatilisemad endast nõrgemate, eriti vähemuste suhtes. On cool olla veider, omamoodi või lihtsalt friik. Sotsiaalses hierarhias ei trooni enam beibed ja äralakutud jalkatüübid. Anime vaatamise eest enam koolis ei kiusata, vaid küsitakse soovitusi, mida vaadata.

Laiem Y2K stiil on viimased paar aastat olnud in. See meenutab millenniumivahetuse aega, mida iseloomustavad madala värvliga teksad või püksid, crop-top-stiilis T-särgid, platvormtossud ja -saapad, koledad kiired prillid, väikesed käekotid ja palju värve. Sisuliselt võib mõelda sellele, kuidas noored käisid riides sajandivahetusel. Z-põlvkond on lisanud tollasele moele oma tõlgenduse, valides varasemast kõige paremad osad, mis vahepeal toimunud moearengutega hästi haakuvad.

Kasutaja AdelMandel postitus, mis võtab kokku Z-põlvkonna trendid ja inspiratsiooniallikad. 
Kasutaja AdelMandel postitus, mis võtab kokku Z-põlvkonna trendid ja inspiratsiooniallikad. Foto: Reddit.com/r/starterpacks

Noorte moetrendide teemalisi patroniseerivaid artikleid võib leida lademetes nii Eesti kui ka välismaa ajakirjandusest. Võtame kas või selle artikli, mis proovib väljendada kirjutaja ahastust noorte välimuse pärast: «Pean silmas nõndanimetatud «erilisi» – kõiksugu subkultuure ja muid imelikke, kes ennast ilmselt teistest erinevaks teha tahavad. Ma lihtsalt ei suuda aru saada, miks on vaja end mingiks friigiks riietada ja meikida ja siis igal pool demonstreerida enda halbu riietumisvalikuid.» Ja täna kordub uuesti varasem muster – taas küsitakse, miks on noorte mood selline. Miks nad käivad riides nagu koolitulistajad, mitte ei riieta end ilusti, viisakalt – nii nagu meie omal ajal?

Moe tsüklilisus ja uus põlvkond

Me teadvustame moe tsüklilisust, kuid nüüdisnoori ei ole tõuganud enda lapsepõlve aegseid trende jäljendama ainult nostalgia, vaid ka tugev vastandumine endast vanemale generatsioonile. Üldine konsensus on, et Z-põlvkond (ehk Gen Z) on noored, kes on sündinud 1990. aastate teise poole ja 2010-ndate vahel. Y-põlvkond ehk milleniaalid on sündinud aastatel 1981–1996, mistõttu neid kaht peetakse justkui vastanduvateks generatsioonideks. See vastandumine peab vett ka nende moe-eelistustes.

Kasutaja theattacker postitus Z-põlvkonna neidude seas levivatest trendidest 
Kasutaja theattacker postitus Z-põlvkonna neidude seas levivatest trendidest Foto: Reddit.com/r/xennials

Gen Z moetrendid ongi suuresti vastanduvad. Kui milleniaalid kandsid liibuvaid ja kehasse hoidvaid riideid, naised õppisid YouTube'i abil iga päev õhtumeiki kandma (mis tahes sündmusele ka ei mindud), konformsus oli ülioluline ning ebamugavus ja ebapraktilisus olid märksõnad, siis Gen Z on need harjumused seljatanud.

Gen Z jaoks on olulised mugavus, isikupära (sh enda, mitte teiste või vastassugupoole jaoks riietumine), taaskasutus ja mõnda konkreetsesse kogukonda kuulumine. Nende jaoks ei ole üleüldine sulandumine esmatähtis; palju tähtsam on enda nišikogukonna või eakaaslaste heakskiit. Tallinna tänavatel võib mõnda stiili näha haruharva, kuid see ei tähenda, et sel ei oleks veebikeskkondades suurt ja kirglikku jälgijaskonda.

Y2K stiiliinspiratsioonid ja tänapäevased tõlgendused ühes kollaažis
Y2K stiiliinspiratsioonid ja tänapäevased tõlgendused ühes kollaažis Foto: Vogue Australia

Gen Z stiili on kohati raske kirjeldada ja tervet generatsiooni ei saa niikuinii sama stiiliga iseloomustada, kuid siiski – ühelt poolt kannavad noored väga palju oversized riideid; pahatihti on rõivad kolm või neli numbrit liiga suured. Samas istuvad mõned riided seljas olles väga ümber. Kõige olulisem on siiski see, et parajaid ja oversized asju kantakse paralleelselt. Näiteks lohvakas vanameestepintsak on stiliseeritud koos kehasse hoidvate lühikeste pükstega; crop topid on stiliseeritud madala värvliga pükstega, mis on väga lohvakad või suured.

Tänapäevasesse moevoolu on tilkunud ka (techno-) klubiskene mõju, kus domineerivad must värv, ketid, needid, lühikesed ja järku lõigatud juuksed, platvormsaapad ning pikad tumedad nahkmantlid. Sinna sobitub kõik, mida saaks kanda Berliini menuklubides. Platvormiga Dr. Martensi saapad, New Rockid, kõikvõimalikud muud platvormiga jalanõud alates Mary Jane'i tüüpi kingadest Vanside ja Adidasteni – kõik jalanõud on stiilist olenemata visanud viimastel aastatel kõrgusse. Tikk-kontsad ja kontsaga saapad on ka vahetunud mugavuse vastu – platvorm pakub võimaluse pikkust lisada ilma mugavust kaotamata, milles väljendubki eredalt põlvkondade vahe.

@dw_berlinfresh Reply to @manicpixiematilda Check the comments to see what it»s like inside 👀 #berghain #berlin #techno #berlinclub ♬ Originalton - Mike.mej

Nii nagu mainstream on saanud mõjutusi klubiskenest, on peavool šnitti võtnud paljudest teistest moevooludest, mis olid algselt subkultuurid. Näiteks gooti stiil või pungi ja hiphopi mõjutused on tänaseks argimoes väga tugevad; populaarsed on olnud ka grunge'i eri interpretatsioonid.

Milleniaalide põlvkond eelistas keha rõhutavaid riideid, kuid Gen Z jaoks on mood muutunud teatud määral ka maskuliinsemaks. Populaarsust on kogunud lohvakad nahkjoped, mantlid ja tagid; teksapüksid ja cargo-püksid võivad välja näha, nagu oleksid need mitu suurust liiga suured. Ka Gen Z tõlgendus business casualist on mehisem – bleiserid ja pintsakud ei istu enam seljas «hästi» või nii nagu need «peaks», vaid need on ka lohvakamad ja pikemad kui varasema tegumoe omad. Sisuliselt võiks tänaste noorte pintsakud tulla sama hästi nende isade või vanaisade kappidest. Ja selles polegi midagi imelikku, sest taaskasutus ongi in.

Kopenhaageni 2023. a sügistalvise moenädala silmapaistvad outfitid
Kopenhaageni 2023. a sügistalvise moenädala silmapaistvad outfitid Foto: russh.com

Milleniaalid ja põlvkondade vastandumine

Argimoe näiteid milleniaalide naistemoest
Argimoe näiteid milleniaalide naistemoest Foto: Kaitlinknows19.wordpress.com

Milleniaalide ajastut määratleb mõiste business casual. Üks ja sama outfit võis võimaldada päeval tööl käimist ja öösel ööklubides pidutsemist. Täiesti tavaline oli, et kuulsused ilmusid punastele vaipadele business casualis, näidates sellega massidele teed. Naistemoes andsid tooni pintselseelikud, bleiserid, viisakad särgid (sh triiksärgid), kõrged kontsad, kõrge värvliga püksid, retuusid, peplumid kleitidel ja seelikutel, pihta rõhutavad vööd, suured kividest kaelakeed ja muud aksessuaarid.

Suurim trend olid kitsad teksad ehk skinny jeanid, mis kujutavad endast põlvkondade konflikti tuuma ka tänapäeval. Mehedki liikusid tollal eemale viigipükstest ja hakkasid igal võimalusel kandma kitsaid pükse, hiljem ka selliseid, millele tootja oli tahtlikult augud sisse teinud või neid pleegitanud.

Stiilinäide Eesti milleniaalist 2014. aastal
Stiilinäide Eesti milleniaalist 2014. aastal Foto: Ourcookoonest.wordpress.com

Milleniaalide põlvkonna tuntuimaks vastuvooluks võib pidada hipstereid, kes proovisid normile vastanduda. See ei tähenda, et milleniaalidel ei olnud eraldi subkultuure; need on alati eraldiseisvalt eksisteerinud. Kuid milleniaalide peavoolu puhul võib suuresti rääkida konformsusest ehk nn mainstramist, hipsteritest ehk normist mingil määral kõrvale kaldujatest, ja seejärel kõigist ülejäänutest.

Hipsterid kandsid kitsaid teksaseid, millel keerati ääred üles; flanellsärke; meestel olid suured habemed ja ekstravagantsed vuntsid, seljas vintage riided. Nad olid eputavad ja teadlikult vastuvoolu ujuvad keskklassi noored. Nad jõid IPA-sid, kandsid võtmeid karabiinide otsas ja üritasid konformsusele vastanduda. Hipster just nimelt üritas konformsusele vastanduda, muutudes ise ülimalt konformseks. Piisavalt suureks paisununa sai algne subkultuur osaks mainstream-kultuurist, millest see nii väga eristuda üritas. Kuid tänaseks on vinüüliarmastajast hipster surnud – ning Gen Z kindlasti ei taha tema moodi olla.

Kuna milleniaalide business casual kõlbas kõikjale, sealhulgas ööklubisse, sai sellest alguse suuresti ka nüüdisajal jätkuv pintsaklipslaste edulugu. Isegi Tallinna alternatiivsemates öölokaalides on selgelt näha, kes on teataval määral normie ehk pintsaklipslane. Ta on keegi, kes on kasvanud üles klubi Hollywood najal ja nüüd ei oska paremat teha kui tõmmata Sveta baari minnes selga ülikond ja lasta peale liiga palju Paco Rabanne'i lõhnaõli «One Million».

Trendisoovitused 2013. aasta sügiseks
Trendisoovitused 2013. aasta sügiseks Foto: Jseverydayfashion.com

Milleniaalidest naised – eriti need, kes kasvasid üles angloameerika kultuuriruumis –, õppisid YouTube'i videotest endale meiki tegema ning 2010. aastate keskpaigaks oli õhtumeik saanud ülipopulaarseks. Kümnendi alguses olid populaarsed n-ö tiivaga silmalaineri tegemine, eri (kohati ekstreemsetes) värvides huulepulgad ja praguneva välimusega küünelakk. Kümnendi keskpaigaks olid normiks jõuline ja kõiki iluvigu kattev baasmeik, tumedates toonides silmameik, defineeritud ja täielikult täidetud kulmud, vedelad huulepulgad ning massiivsed kunstripsmed. Need said argielu osaks, mindi siis kas tööle, toidupoodi või klubisse.

Gen Z noorte mõjud

Gen Z ei ole vastandunud ainult moes, vaid ka meigitrendides. Koroona-ajal kasvatas TikToki menuplahvatuse najal enda populaarsust ennekõike naha eest hoolitsemise trend ehk skin care. Uus fookus keskendub naturaalse ilu esiletõstmisele ja täiustamisele, kasutades selleks erinevaid näohooldustooteid ja -võtteid, olgu nendeks seerumid, keemiliselt koorivad happed, päikesekaitsekreem või mitmesammuline näopesurutiin.

Kuigi mõni Z-põlvkonna noor võib kanda enam meiki kui keskmine milleniaal, on selle eesmärk teine – tähtis on näha välja võimalikult loomulik (hoolimata, kas seda päriselt ollakse või mitte). Selle trendi puhul ei saa mainimata jätta eri kosmeetiliste protseduuride kasutamise tõusu – botox, täitesüstid, ilukirurgia ja muude võtete kasutamine on oluliselt prominentsemaks muutunud ning ei kuulsuste ega  ka tavainimeste jaoks ei ole see enam tabu. Kõik see toidab «loomuliku ilu» olulisust – tähtis on välja näha, nagu sa ei näeks palju vaeva.

TikToki kui platvormi populaarsus noorte seas ei ole üllatus – selle hüperfookustatud ja -isikustatud algoritmid neelavad kasutaja endasse ning suunavad talle sisu, mille algoritm tema eelistuste ja tarbimisharjumuste põhjal kujundab. Kiire ja lühike videoformaat soosib videode tarbimist ja loomist. Seetõttu on TikToki olulisus nii moe- kui ka meigitrendides suur, eriti nende jaoks, kes vaatavad seda päevas ühe tunni või rohkem.

TikToki kiire iseloom on pinnaseks ka paljudele mikrotrendidele, mis noortele korda lähevad. Varem peeti makrotrendide pikkuseks 5–10, mikrotrendidel kolm kuni viis aastat. TikTok on aga loonud palju nišitrende, mis on veelgi lühema eluajaga ja muutuvad kiiresti. Pildijagamisplatvormist Pinterest ajendatud hüperspetsiifilised esteetikad on loodud noorelt noorele; tihtipeale on neil väga konkreetne vaatajaskond ja viljeleja. Algoritm mõistab hästi, millised on kasutaja soovid, ihad ja huvid.

@rebecaoksana Replying to @b ♬ original sound - rebeca oksana

Subkultuurid ja spetsiifilised nišid on veebis leidnud koha, kus palju ühe eelistusega inimesi kokku saavad. Nüüdisajal ei ole subkultuurid enam seotud geograafilise asukohaga nagu varem, ja need on rohkem fragmenteerunud – veeb on andnud võimaluse suhelda, kus ja kellega tahes ning mis tahes maailmajaost suhteliselt odavalt riideid tellida. Seetõttu on igale allstiilile ja moevoolule või elustiilile lihtne leida eeskujusid või kaasamõtlejad ning rohkelt võimalusi ise eri stiile kanda. Kui TikTok näeb, et tahad võib-olla goot olla, siis, palun – edaspidi suunab algoritm sinu feedi aina enam selleainelisi videoid. Pahatihti muutubki inimese uudisvoog tema kajakambriks, millesse ilmuvad ainult konkreetse sisuga videod.

Subkultuuride jaoks on TikTokis viljakas põld. Näiteks on crust punk stiili teemaviidaga tähistatud videoid vaadatud üle 248 miljoni korra, gooti moe hashtagi all on 611 miljonit vaatamist, naiseliku couqette-esteetika videod on saanud 12,7 miljardit vaatamist, matkariietele keskenduv gorpcore 1,4 miljardit vaatamist, ja nii edasi. TikTokis on olemas kogukond iga võimaliku maitse jaoks, isegi kui keskmine (ja eriti veel keskealine) eestlane neist mitte midagi ei tea.

Gen Z stiil ja milleniaalide mood võivad suuresti vastanduda, kuid neil on ka sarnaseid elemente. Loomulikult on ka Gen Z riided varasematega suhteliselt sarnased. Kuid suurim erinevus seisneb vibe'is. Vibe on see, mis nad drastiliselt erinevaks teeb. Milleniaalide vibe on korporatiivsus ja konformsus; Gen Z vibe on isikupära ja mugavus, kui tahes totter see vanainimeste arust ka välja ei näe.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles