Igal kümnendil on oma tippkatastroof, mille järgi küsida enda tollase hetkeseisu kohta: kus olin ma siis, kui Estonia hukkus, või siis, kui lennukid tornidesse lendasid. Eelmise kümnendi paeluvaim küsimus võiks olla see, et kus nägin ma esimest korda DJ Tiine Roti täägi. Peale avalikke lintšimisi sotsiaalmeedia kommentaariumites, kurikuulsaid CSI stiilis artikleid, dokumentaalfilmi ja üleüldiselt argiteadvusse kolimist istume kahekesi Ypsiloni toimetuses ja räägime teemadel, mis on huvitavamad kui grafiti legaalsuse ja illegaalsuse üle jauramine.
DJ Tiine Rotist rääkiv dokumentaal algab sinu sõnadega: «Tere, ma olen DJ Tiine Rott ja ma teen tänavatel lolli paska. Ma olen vandaal ja inimesed vihkavad mind.» Mida sa tegid ja kellena identifitseerid?
Umbes siuke asi oligi, ma olin või olen DJ Tiine Rott ja ma tegingi tänavatel lolli paska. See niiviisi lihtsalt oligi. Ja inimesed said küll päris vihaseks.
Kas sa identifitseeriksid ennast täägerina? Sirla[1] on oma magistritöös «Tänavakunsti korraldamise mõju isetekkelisele tänavakunstile» esitanud tänavakunsti liigitamise mudeli, kus katusterminiks on «avalik kunst» ja selle alla käib tänavakunst (näiteks stencil ehk šabloontehnikas taiesed), nimepõhine grafiti (n-ö «klassikaline» gräff) ja muralism ehk monumentaalmaal. Tagging ehk oma nime kirjutamine võimalikult kiiresti ja enamasti ühevärvilise kunstivahendiga, on aga kuskil hallalas – osalt läheks nagu nimepõhise grafiti alla, teisalt on «avaliku kunsti» äärealadel. Paljud nimetaks seda isegi sodiks.
Ma sellega väga ei nõustu, et täägerid oleks praht, või nendega, kes ütlevad teiste kohta «lihtsalt tääger», et ta ei tee ju mingeid piece’e[2] ega midagi. Tiine Roti aegadel ma tegin ainult ühe piece’i, Vessesse raudtee äärde – see oli päris kreisi elamus, võttis nii palju värvi ja ma tegin selle siis, kui ma eriti ei osanud midagi. Praegu kui ma jälgin gräffi, siis on loomulikult see muljetavaldav, kui sa oskad head piece’i teha. Aga minu jaoks on ka see ilgelt muljet avaldav, kui sa oskad tõesti ilusat täägi teha. Ma ei tea, mis seal on… Omal ajal, siis, kui ma tegelesin, oli endal selline instant dopamiini laks, instant gratification, et vaatad: «Oh, nice tääg tuli välja.» See on nüüd võib-olla niisugune toy[3] jutt, aga flop’ide ja mingite suuremate asjadega oli mul tunne, et ei tulnud nii hea välja.