THE EPSILON PROGRAM «GTA San Andreases» pesitseb seksile ja rahale keskenduv sekt, mille saladus on endiselt lahendamata

Foto: Sander Leesment / Ypsiloni fototöötlus

The Epsilon Program on GTA-universumis pesitsev salasekt, mis sai alguse mängust «GTA San Andreas». Iga uus mäng sarjas on avanud salajase liikumise tagamaid ja lisakihte selle pseudoreligiooni mõistmiseks. Ent tõelised «San Andrease» fännid tahavad endiselt teada, kas midagi on veel avastamata; kas kuskil on salauks, mille kaudu peategelane pääseb epsilonistide hulka?

«GTA San Andreas» on GOAT mäng – fakt. Võimalik, et on rahvast, kes kaldub «GTA Vice City» või «GTA V» poole; mõned üksikud fruktid naudivad ka «GTA IV» balkanlikke vaibe või pelavad algseid 2D-pealtvaates mängitavaid GTA-sid. Igaühele oma; isegi «GTA: [linna nimi] Stories» liini mängudel on fänne. Aga «San Andrease» 1992. aasta pätiräpi maailm; popkultuuriviidetest nõretav süžee, kus CJ rändab ühe sego tegelase juurest teise juurde; low-riderid ja hämmastavalt rets soundtrack; ebarealistlik füüsika, kus motikaga võib pilvelõhkuja otsast alla hüpata, ning igasuguste kõrvalmissioonide ja muu graindiga jamamine – me kõik oleme mingil hetkel selle mängu orki sattunud ja rehab ei toimi kunagi, sest high on igavene.

Selle kõige varjus on sekt nimega The Epsilon Program, mis lisab muidu lihtsakoelisele süžeele müstilise saladuseloori. Antud sekti peeti mõnda aega osaks «San Andrease» müütidest, mis hakkasid levima juba enne mängu ilmumist – arvati, et mängus on easter eggide ehk üllatustena erinevaid krüptilisi olendeid nagu Bigfoot, jeti, Mothman, Leatherface jne.

Kuulujutu peale lumeinimese avastamisest «San Andreases» läks ka antud loo autor internetist abi otsima ja komistas hoopiski epsilonistide sekti otsa. Esiti oligi see osa lore'ist; creepypasta stiilis virtuaallegend sellest, kuidas tulistamisele ja autodega rallimisele keskendunud mängu on peidetud vandenõu ja sekt – saladus, mida katki murda.

«San Andreas» nägi ekraanivalgust 2004. aasta 26. oktoobril, ent sellele eelnes internetilehekülg nimega epsilonprogram.com. Tänapäeval viib see aadress mängutootja Rockstar Games kodukale, ent wayback machine'i kasutades on võimalik leida 2004. aasta 28. augustist pärinev debüütekraanipauk. Kaks kuud enne mängu ilmumist sai maailm tutvuda pseudoreligiooniga The Epsilon Program, mille tõekspidamised ja juhised maalivad pildi üpriski kummalisest liikumisest.

Foto: ekraanipauk veebilehelt epsilonprogram.com

Kaksteist Kifflomi tõekspidamist või «FAKTI» esilehel annavad edasi väga mitmekülgse ja huvitava juhtlõngade pusa. Näiteks esimene tõekspidamine ütleb, et «Maailm on 157 aastat vana – FAKT!» ja see viib meid osalt 19. sajandisse üldisemalt ja teisalt täpsemalt aastasse 1847 (2004 miinus 157). Epsiloni sekti käsitlevad vikipeediad ja fännilehed mainivad aga tihti aastat 1835, sest «San Andrease» tegevus toimub aastas 1992. Viimasele väitele on hiljem tõenduspõhja lisanud mäng «GTA IV», kus saame Liberty City (GTA universumis fiktiivne New York) ajalehe Liberty Tree kohta teada, et see ilmus esimest korda 1835. aastal.

Huvitava lisafaktina peab mainima, et 1835. aasta oli esimene ja viimane USA ajaloos, mil riigivõlg oli nullis. Epsiloni sekti üheks peamiseks tunnuseks (ja osaks religioossest käitumisest) on raha eest lunastuse ostmine, religiooni eest tasumine, ning seega ei ole üldse mõeldamatu, et viide pidevale võlas elamisele näitab ka ameeriklastele teadaoleva maailma vanust.

Aastal 1847 juhtus paljugi, ent antud kontekstis võib tuua kolm huvitavat tõsiasja. Esiteks – kui mõelda 19. sajandi peale üldisemalt – tekkis just tollal hulk uusreligioosseid liikumisi, mis ka nüüdisajal jõudsalt toimetavad. Sel perioodil, mida on nimetatud «teiseks suureks ärkamiseks», said alguse mitu protestantlikku denominatsiooni nagu adventistid, metodistid, baptistid ja mormoonid. Viimasega seoses on oluline mainida, et aastal 1847 jõudsid mormoonid Salt Lake'i orgu Utah' osariigis, kuhu asuti mõne aja pärast rajama oma peamist keskus Salt Lake Cityt.

Kaks järgmist fakti aastast 1847 ei ole seotud religiooniga – USA-s väga olulise teemaga –, aga ei ole ka kuidagi vähem olulised. Esimene tõsiasi on see, et 1847. aasta esimestel päevadel sõlmisid omavahel sõdinud USA ja Mehhiko rahulepingu, millega USA sai enda valdusesse California osariigi. Väljamõeldud San Andrease osariik rajaneb suuresti just Californial ja ajavahemik 157 aastat võib viidata osariigi loomise ajale. Lisaks – kas tõelise USA mängu nagu GTA jaoks saab olla midagi ameerikalikumat kui maade vallutamine ja USA kultuuriline meka California, kus asub üks suuremaid filmitööstusi? Jaa, saab küll, ja selleks on relvad. Samal aastal, vaid üheksa päeva enne rahulepingu sõlmimist asus Samuel Colt USA valitsusele oma revolvreid müüma. Millal ta selle relva välja mõtles? Patent pärineb aastast 1836 ehk ajast, mil maailm oli epsilonistide dogma kohaselt üheaastane.

Ilmselgelt on see teooria ebatõenäoline ja n-ö pastakast imetud, aga kogu selle salaseltsi-sekti-vandenõu jälgede ajamise protsess nõuabki iseseisvalt mingisuguste seoste tekitamist. «San Andreast» mängides komberdab mängija just samasuguste krüptiliste vihjete otsa ja peab neist kuidagi narratiivi looma. Mis võiks olla mängu kõige esimene viide mingisugusele sektile või religioonile? Äkki peamise töövahendi ehk relva soetamise protsess?

Mängitav tegelane CJ jalutab sisse relvapoodi nimega Ammu-Nation, kus teda võtab vastu vuntsidega poemüüja, kes teatab pärast ostu: «There are cultists everywhere, friend.» («Kultistid [kultusliku sekti liikmed] on kõikjal, sõber.») Kui mängija asub poemüüjaga tulevahetusse, kuulutab ilmselgelt konservatiivsete vaadetega kristlasest relvahull: «You just picked on God's best friend!» ehk «Sa norisid just tüli Jumala parima sõbraga!» Me tuleme hiljem tagasi küsimuse juurde, miks relvahull kristlane epsiloniste ei salli, aga juba nüüd on ilmne, et selle NPC ehk mittemängitava tegelase ja sekti vahel on kindlasti tähelepanuväärne seos.

«FAKT», et «maa on 157 aastat» vana, mängib üsnagi satiiriliselt USA kultuuriruumis tuntud Noore Maa kreatsionismiga – kristliku pseudoteadusega, mis väidab, et planeet Maa tekkis umbes 6000 aastat tagasi. Tegemist on fundamentalistliku kristluse vastusega darvinistlikule evolutsiooniõpetusele, mille sõnutsi loodi kogu maailm täpselt nii nagu piiblis kirjas, sõna otseses mõttes päev päeva kaupa. N-ö glitchid selles mõttemaailmas, näiteks dinosauruste ja muude iidsete loomade fossiilid on kas osa mingist «evolutsionistide» vandenõust ja pahatahtlikult sokutatud võltsingud, või elasid inimesed samal ajal dinosaurustega nagu Ränirahnude multikas. Hiljutiste uuringute kohaselt usub midagi sellist 30–40% ameeriklasi. Kifflomi teine tõekspidamine «Dinosaurused on vale, mida inimesed usuvad, sest nad on nõrgad – FAKT!» on esiti hirmus naljakas, aga reaalsete uuringute taustal kaob nali ära ja jääb vaid hirm.

Kaks järgmist tõekspidamist – «Sa oled õnnelik, sa lihtsalt ei tea seda – FAKT!» ja «Me kõik tuleme ühest puust – FAKT!» – tunduvad esiti sellised standardsed neo-esoteerilised võlusõnad, mida panna loodava pseudoreligiooni tõekspidamistesse täiteks. Tegelikult rajavad need teed suuremate kõrvalkallete poole, mis muudavad sekti sektiks ja mitte mingiks tulen-lähen-millal-tahan-liikumiseks. Need ei ole fillerid, vaid eelnevate hullumeelsuste järel enam-vähem mõistlikud laused, mida saab kasutada astmelaudadena «tõe» poole liikumisel.

«Ühest puust» pärinemine saab kohe kinnitust järgmises ehk viiendas tõekspidamises: «Kõik inimesed on sugulased kõigi teistega, välja arvatud punapeadega – FAKT!» Kõrvallause lisab mõistlikule pealausele keerulise ja arusaamatu klausli, mis tekitab sektile absurdse edginessi oreooli. Miks ja kuidas punapead erinevad? On see erinemine üldse hea või halb? Kas tegemist on ginger-rassismiga või on punapäised inimesed epsilonismi jaoks erilised? See tõekspidamine tekitab senini teooriaid, kuid oluline on siinkohal märkida kokkupuutepunkti San Andreasega – tegemist on esimese GTA-ga, kus mängija saab oma mängitava tegelasega minna juuksuri juurde ning valida eri soengute ja juuksevärvide vahel.

Asi läheb veidraks tänu sellele, et sarnaselt relvapoe NPC-ga hakkavad teatud juuksurid samuti sekti teemadel sõna võtma, ent hoopiski teisest vaatevinklist. Näiteks ütlevad nad tervituseks «Kifflom!» või «Epsilon smiles on you, uncle-brother!» («Epsilon naeratab sulle, onu-vend!»), mis ilmselgelt viitab, et tegemist on sekti liikmetega. Kõik juuksurid peale Reece'i kuuluvad epsilonistide sekti. Nende juures on oluliseks tunnusmärgiks ka sinist värvi riiete kandmine, mis juhtlõnga taga ajades igal pool silma torkama hakkab (näiteks on sinise kujundusega sekti kodukas).

Juuksurite kasutatav sõnapaar «onu-vend» viitab juba eelnevatele tõekspidamistele nagu «ühest puust» ja «sugulased kõigi teistega» ehk igatepidi suguluses olemine. Kifflomi tõekspidamiste kuues tees toob aga tagasi hullumeelsusesse: «Spermat pole olemas – see on bioloogiaõpetajate poolt levitatud vale – koos kõige muuga, mida sulle kunagi räägitud on – FAKT!» Hakkate märkama narratiivi; seda, kuidas tosina teesiga on võimalik konstrueerida terve lugu? Hullud tõekspidamised, seejärel midagi veidike mõistlikumat-sõbralikumat, siis midagi väga kahemõttelist ja poleemilist, ja seejärel taas hullumine.

Kifflomi seitsmes tõekspidamine lisab künnisepärast mille ületamist peab inimene hakkama sekti eluviiside järgi elama; religioon muutub ütlustest ja filosoofiast kehaliseks: «Mehed peaksid ühte heitma üheksa uue partneriga nädalas. Naised peaksid seda tegema kuuega, välja arvatud juulikuus, mil nad peavad ühte heitma viie mehega päevas – FAKT!» Epsilonismi on tänu sellele ja järgnevale tõekspidamisele seotud raëlismiga – Prantsusmaalt pärineva UFO-religiooniga, mille liikmete vaated seksuaalsuhetele ja -käitumisele on väga liberaalsed. «San Andreasest» võib näitena esile tuua San Fierro linna juuksuri, kes on gei epsilonist – «üheksa uut partnerit» ei tähenda, et need peaksid tingimata olema naised.

Kifflomi kaheksas tõekspidamine – «Tulnukad eksisteerivad ja nad on maal. Kui sul on sünnimärk, siis võid põlvneda Kraffist, kuulsast 4. paradigma keisrist – FAKT!» – viib taas hullumeelusesse. Kuidas saab öelda, et dinosauruseid ei ole olemas, aga tulnukad on – see on ju sama tobe kui väita, et ehkki teadus ei kinnita dinosauruste olemasolu, on krüptozooloogia valdkonda kuuluv Loch Nessi koletis ometi tõeline? No vot, saab, ja see teeb sekti veelgi paeluvamaks. «San Andreas» on täis viiteid tulnukatele: kõrbepiirkonnad UFO-teemaliste baaridega, peidetud sõjaväebaas, napakana tunduv hipi-NPC, kes räägib «rohelisest lögast», jne. Tulnukad annavad GTA universumile lisaefekti ja kõrvalnarratiivi, sogavad jälgi ja viivad mängija tähelepanu salasektilt mujale, ent oluline on Kraffi nimelise isiku mainimine.

Kas Kraff on tulnukas või inimene, jääb antud kontekstis segaseks, aga oluline on tema märkimine. Tänu nimetamisele kodulehel asetub Kraff sektis kummardatava jumaluse Kifflomi kõrvale, ent mängus eneses ei mainita teda kordagi. Küll aga teatavad nii kodukas kui ka mäng läbi mitmete NPC-de, näiteks epsilonistist seljakotiränduri, et lisaks Kifflomile väärib jumaldamist keegi Kranti-nimeline isik või olevus.

Sellega liigume NPC-dest edasi teise olulise informatsiooniallika – San Andrease raadiojaamade juurde. Epsilonist rääkides on oluline raadiojaam West Coast Talk Radio ehk WCTR, mis vihjab tõelisele UFO-teemalisele raadiojaamale Coast to Coast AM ja milles saatejuht mainib samuti Kranti. Loomulikult võtab selles raadiojaamas ühel hetkel sõna The Epsilon Programi rajaja Cris Formage, mis ainult kinnitab veelgi seost mängu ja koduka vahel.

Kifflom, Kraff ja Krant on sekti jumalused ning see seletab ka kristlasest relvapoe omaniku viha «kultistide» vastu. Fännid on püüdnud jumaluste olemust selgitada vastena pühale kolmainsusele, milles Kifflom on Jumal, Kraff Poeg ja Krant Püha Vaim. Vormiliselt sobib see väga hästi, sest Kifflom on n-ö «usutav» ja «nähtav» Jumal, Kraff lihaks saanud Poeg, ja Krant «nähtamatu», ent võimas nagu Püha Vaim.

Üheksas ja kümnes tõekspidamine – «Puud räägivad, kuid ainult mõned inimesed kuulevad neid – FAKT!» ja «Inimesed, kes millessegi usuvad, elavad palju kauem kui ateistid, ja lisaks saab neile osaks igavene elu – FAKT!» – toovad sektiga liituja sellesse hetke, kus ta ajud ja hing on peeneks tambitud, kriitiline mõtlemine on kadunud ning nüüd jääb vaid uskuda, et puud tõesti räägivad ja võib-olla ma lihtsalt ei kuule neid, ning et kindlasti elan ma kauem kui mitte-uskujad.

Finaali eel on inimene kui indiviid kadunud, ta on kaotanud eelneva mina ja sulandunud epsilonismi. Selles hetkes on õige anda inimesele kätte suund ja eesmärk: «Kui sa usud seda ja annad oma käed ning rahakoti EPSILONISMI kätte, elad sa õnnelikku elu. Muidu oled hukule määratud – FAKT!» Sektiga liituja mäletab, et kusagil kaugustes on teadmine, et ta on õnnelik, aga ta ei tea seda veel. Nüüd ulatab ta oma käed ja rahakoti sektile; ta annab oma maise vara ja töötavad käed sekti hoolde, et jõuda viimase tõekspidamise juurde:

«12. KIFFLOM – ÕNN ON SINU! KIFFLOM!»

Sektiga liituja ei pane enam tähele, et selle tõekspidamise taga ei ole sõna «FAKT!» ja liigub kodukal tääbi «JOIN NOW» juurde.

Miks ma sellest kõigest üldse räägin, kui mängu ilmumisest on möödas 19 aastat? Pärast seda on välja tulnud hulganisti uusi GTA-sarja mänge (näiteks GTA IV, VCS ja V), kuhu on epsilonism eos sisse kirjutatud, ning salasekti võib kohata isegi teistes Rockstar Gamesi mängudes – näiteks kannab mängu «Red Dead 2» tegelane Francis Sinclair siniseid riideid ja Kraffi sünnimärki. Epsilonism on ajaga arenenud omaette süžeeliiniks ja «GTA V-s» saab Michaeli nimelise mängitava tegelase kaudu isegi sektiga ühineda ja terve posu kõrvalmissioone mängida. Võimalus, et ka «San Andreases» saab sektiga liituda, ongi põhjus, miks see vana mäng osa mängijaist endiselt täiesti hulluks ajab.

Foto: ekraanipauk veebilehelt epsilonprogram.com

Liitu meiega milleski erilises ja saa üheks Kraffi lastest!

Reisi läbi koidiku meie brošüürides kujutatud kuruni. Otsi punast veokit, mille paremal poritiival on mõlk. Tõsta vasak käsi üles ja lausu sõnad: «Vii mind isa-isa juurde, vend-onu! Kifflom!» Meie teeme ülejäänu. Sest me kõik teame, et on olemas Kifflom ja on Krant ning olgu kiidetud mõlemad!

Vajalik silmaside!

Need sõnad on viinud kõik müüdimurdjad ja tõejahtijad otsingutele – kas tõesti on olemas viis, mis avab mingi salajase osa mängust ning CJ saab epsilonistidega ühineda? Mängijad on proovinud kõikvõimalikke variante: kanda siniseid riideid, silmaklappe ja jalutuskeppe; tätoveerida CJ-le kõik religioossed pildid ja värvida tema juuksed punaseks; käia trennis ja prostituutide juures; seigelda kõikides kohtades, kus on vähekenegi sinist valgust; käia mööda tänavaid, mis meenutavad Epsiloni märki; otsida mõlkis poritiivaga autot, jne. Mängijad püüavad endiselt Neoseekeri foorumites kirja pandud juhendeid järgides jõuda lähemale «Epsiloni koodi murdmisele». Mingi tüüp pani vaid kolm kuud tagasi üles video sektiga ühinemisest, ent see osutus kahjuks ilmselgeks tehisintellektipõhiseks videotöötluseks.

Fanwikisid ja artikleid lugedes võib hoomata, et kokku on kogutud kolossaalne hulk andmeid ja kõige selle põhjal käib spekuleerimine mida, kuidas ja millal teha. «GTA V» mängijad on tuttavad Chiliadi mäe ja muude anomaalsete fenomenidega ning teavad, et neid annab teatud viisidel käivitada. Sama on püütud hakata kordama ka «San Andreases». Üks viimase aja huvitavamaid arenguid on olnud Youtube'i-kanali Myth Hunters Union tegevus. Nimelt avaldasid nad kolm aastat tagasi video, kus seni teadaolevaid samme matkides jõuti selleni, et tuntud epsilonistide sektiga seotud paigas «Farm» hakkas kummalisi asju toimuma. Pärast üheksa prostituudiga magamist, siniste riiete kandmist ja triatlonil osalemist algas «Farmis» anomaalne olukord, kus NPC-d tegid öösel tööd (muidu lõpeb tööpäev kell kümme õhtul) ja maja kõrvale ilmus sinine traktor, mida seal kunagi varem nähtud ei ole. Sellele järgnes kummaline booty call ühelt CJ prutalt ja täiesti tavaline kohting.

FAKT!, et 16 aastat pärast mängu ilmumist avastatakse mängust midagi uut, et leitakse selline algoritm – see ühtaegu annab lootust ja tekitab meelehärmi. See lisab tõendust esialgsele teooriale, et sekt on tõeline ja sellega saab kuidagimoodi mängus interaktiivselt suhelda. Aga mis tasemeni see suhtlus toimib – kas sellest sektile kuuluvast «farmist» saab koht, kus kohtutakse Kifflomiga, avaneb salajane missioon, avatakse mingisugune Pandora laegas ja kõik anomaaliad aktiveeruvad? Või ongi nii, et on vaid imelikud vihjed ja poolkõvad algoritmijadad ning poisid higistavad foorumites ilmaasjata Kifflomi, Kraffi ja Kranti välja võluda?

Kõik «San Andreast» mänginud inimesed on sattunud kummaliste nähtuste otsa, veidratesse asukohtadesse, mis panevad mõtlema, et miks see siia lisatud on. Selles mängus on mingi imelik pinge; midagi on veel, aga mis? Ma ise kirjeldaks seda vallapäästmata vaimuna, hingusena maatriksis; mängu algoritmides on miski kinni ja keegi ei suuda näppu peale panna, on see salajane missioon, tegelane, sündmus või nähtus. See saladus painab mängijaid ja me ei saa aru, kas iga uue GTA mänguga antakse meile värskeid vihjeid selle murdmiseks või viivad need meid aina enam rappa. «GTA VI» oodates tasuks ennast sellega taas kurssi viia – ehk suudavad uued vihjed või hoopiski uued mängijad epsilonismi saladuse lahendada.

Kifflom, Krant! Õde-tädi ja vend-onu, aidake Kifflomi nimel!

P.S. Vabandan kõigi saientoloogide ja diskordianistide ees, et teid selles artiklis ei maininud. Ilmselgelt on OT-3 (operating thetan level 3) staatusega inimesed sinasõbrad Kifflomiga ja kõik diskordianistid ostavad CJ-le firma Eris jalanõusid, aga käesoleva artikli raames ei jõudnud sellest kõigest rääkida. Kifflom, noh!

Tagasi üles